+45 97161418

Camping: Vejle Fjord Camping

Vejle Fjord Camping

Jeg har lavet min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre og gå rundt ude i naturen og se på den - og også gerne på seværdigheder, som jeg kommer forbi. Der gemmer sig tit noget spændende, når der står et seværdighedsskilt ved vejen..
Jeg planlægger som oftest min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg synes kunne være interessante at se og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp.

Jeg valgte Vejle fjord Camping fordi jeg godt kunne tænke mig at se området mellem Vejle Fjord og Horsens Fjord. Der er flere andre campingpladser i området, men jeg valgte denne med to stjerner fordi det er tilstrækkeligt til mine behov og så gør det jo bestemt ikke noget, at pladsen har en flot beliggenhed og det har denne plads. Der er meget gode læforhold på pladsen, som er meget kuperet. Men derfor kan der sagtens findes pladser, der er plane nok til at opstille campingvognen uden brug af mange kiler og klodser. Jeg havde en 5 cm tyk klods under det ene hjul, så det var nemt nok at få vognen til at holde lige.

Pladsens oplysninger:

Vejle Fjord Camping

Strandvejen 21

DK-8721 Daugaard

Tlf. (+45) 7589 5254

e-mail: info@vejlefjordcamping.dk

Sæson: 8. april - 10. sept. 2017.

GPS: 55.42.31.85N - 9.41.44.88E

Billedet her viser den øverst beliggende del af campingpladsen, hvor også facilitetsbygningen er placeret (kan lige anes bag traileren helt til venstre i billedet). Jeg lå et stykke længere nede mod indkørslen og havde derfor ca. 150 meter til toilet og bad.

Smuk beliggenhed

Fotoet her er taget oppe fra vejen, som jeg kom ned ad på vej til campingpladsen i eftermiddags. Pladsen er lige inde bag den stråtækte ejendom i billedet. Vejen har en pæn stigning/fald afh. af hvilken vej man kører og der er 40 km hastighedsbegrænsning på strækningen.

Dagens køretur

Jeg forlod campingpladsen ca. kl. 9 i 13-14 graders varme, lidt skyer og en let-frisk vind.
Jeg havde planlagt en rute, jeg ville følge, men pga. bl.a. et broarbejde kom turen til at være følgende: Fra campingpladsen til Daugård. Herfra videre til Hedensted, Sebberup, Løsning, Eriknauer, Oens til Stenderup. Herfra videre til Bjerre Mølle og Bjerre, Bjerrelide, Over Ustrup, Purhøj, Brund, Glud, Snaptun og til Tønballe Naturcenter. Herfra retur til Glud, Stourup, Skærlund, Rårup, Gramrode, Barrithule, Åhuse, Stouby og herfra ad Juelsminde-Vejle vejen til en frakørsel via Kohavevej tilbage til campingpladsen. Jeg kørte ialt 98,7 km denne dag.
Billedet her er taget fra Dueholmvej og viser den højt beliggende Ølsted Kirke med et lidt sjovt spir.

Bjerre Mølle

Bjerre Mølle er en ottekantet hollandsk vindmølle, hvis træskelet er tækket med røde teglsten.

Møllen bærer årstallet 1860, men den blev først takseret til brandforsikringen i 1865. Møllen var i drift til 1955 og var da en del forfalden. I 1974 dannedes Bjerre Møllefond, som over en fireårig periode restaurerede møllen.

På vej opad

Fotoet her er taget på vej op ad Purhøjvej, hvor der er skiltet om at kørsel i glat føre frarådes. Nu var det ikke glat, så jeg vovede at køre op - og der er pænt stejlt.

Purhøj

Udsigt fra Purhøj ned mod Horsens, som kan anes i baggrunden.

Bjerre Engsø

På vejen videre mod Tønballe Naturcenter kom jeg forbi Bjerre Engsø og fra fugletårnet som er opstillet ved søen har jeg taget dette billede.

Tønballe Naturcenter

En tur til Tønballe Naturcenter byder på en mosaik af strandeng, naturskov, græsningsskov og enge. Her findes et rigt dyreliv, som både kan opleves i skoven og fra fugletårnet på stranden, og området er sprængfyldt med minderne om en rig historie - oplev blandt andet Svenskeskansen eller gå på jagt efter spor fra fortiden ved stranden. Læs fortsættelsen af denne fortælling om centret her.
Teksten herover er hentet fra linket. Jeg vil tilføje, at jeg ikke fandt noget fugletårn, der hvor det skulle være iflg. kortet.

Jeg bevægede mig rundt i dette flotte område i ca. 1½ time. Jeg så rigtig flot skov og eng, fjord og kanoner! Jeg fulgte en af stierne (næsten) på det kort der er lavet til formålet og som findes i en lille boks ved indkørslen til centret. Dette foto er taget på vej gennem skoven på vej mod Svenskeskansen

Svenskeskansen

Svenskeskansen i Tønballe Skov ved Snaptun er formentlig opført under svenskekrigen i 1658. Det siges at de fyrretræer der vokser på skansen i dag, nedstammer fra frø som soldaterne uvidende havde medbragt i deres udstyr. Svenskeskansen beskyttede effektivt indsejlingen til Horsens, men var ikke særlig godt befæstet mod indtagelse fra landsiden.

De 2 kanoner der er opstillet på skansen, stammer fra linieskibet Christian VII, der i vinteren 1787 forliste i en storm ved Anholt. Gustav Glud købte skibskanonerne på en auktion i 1906. Disse linier er hentet fra linket herover.

18. juli: Staksrode Skov

Dagen startede overskyet med en let-frisk vind og ca. 14 graders varme.
Jeg kørte ad små veje til Aahuse og herfra forbi godset Rosenvold og videre til jeg fandt skiltet mod Staksrode Skov og kørte mod Stenhøj. Fra den ene af P-pladserne gik jeg ud til skrænten ned mod Vejle Fjord og tog dette foto, som viser en badebro nede ved stranden (se godt efter). Efter at have taget bl.a. dette foto gik jeg tilbage til P-pladsen og gik derefter ind på en ca. 2,4 km lang sti, som jeg fortæller lidt mere om om lidt.

Stien som er markeret som gul sti er på ca. 2,4 km og på skiltet ved starten står der, at den ikke er egnet for gangbesværede. Jeg har godt nok et problem med min ene hofte, men vovede mig alligevel ind ad stien. Der var rigtig mange ujævne steder og meget opad og nedad og også nogle småbække, som jeg hoppede over. Men de lidt større bække er der broer over. Jeg har brugt ca. 1 time på at gå turen og kan kun sige, at det var en oplevelse med rigtig mange flotte udsigter og et meget afvekslende terræn. Af og til gik jeg meget højt oppe og på et tidspunkt var jeg nede på stranden mod Vejle Fjord.
Billedet er taget et sted på ruten, hvor der er både en bro og en trappe.

Stagsevold

Middelalderborgen Stagsevold ses på billedet, som er taget ved broen ind til selve borgen. Iflg. vandrefolderen: En ganske lille borg med to meter tykke mure og indvendige mål på ca. 7 x 9 meter. Ved udgravninger er der fundet våben, værktøj, lerkander og dyreknogler samt en enkelt mønt fra Erik Menveds tid (1286-1319).

Campingvogne til salg

To campingvogne til salg på Staksrodevej

Fergusonmuseum

Efter skovturen var jeg tilbage på campingpladsen for at skifte tøj (jeg svedte temmelig meget) og tog også min frokost inden jeg kørte til Stourup og besøgte Fergusonmuseet. Jeg tog rigtig mange billeder, men vil nøjes med at tage ét med her og så lave et link til museets hjemmeside. Der er rigtig meget at se på - hvis man interesserer sig for traktorer - og især for de, der kan lide den gode gamle Ferguson. Der er også mange nyere udgaver. Jeg tror jeg brugte en times tid uden at gå og nærstudere traktorer og skilte. Der findes også andre museumsgenstande end bare traktorerne, f.eks. nogle biler og kareter mv.

Juelsminde

Jeg kørte fra museet ad Stourup Hældagervej til Kirkholm og herfra videre til Juelsminde. Var kun et smut inde ved havnen, hvor der er P-pladser til autocampere og herfra returnerede jeg til en anden del af havneområdet ved Restaurant Liniepavillonen, hvor dette foto er taget. Herefter kørte jeg retur til campingpladsen.

19. juli: Glud Museum

Formiddagen brugte jeg på at besøge Glud Museum og eftermiddagen slappede jeg af med at spadsere en tur til Daugård Strand, hvor der var rigtig mange mennesker. Jeg gik tilbage efter et kvarters tid og tilbage på campingpladsen tog jeg et par timer i solen mens jeg læste om "Morder Anders og hans venner" skrevet af Jonas Jonasson.
Jeg starter med at vise museets oversigt over bygningerne der kan ses på og det er virkelig interessant at gå rundt mellem husene og se dem både ude og inde.

Glud Museum

Glud Museum er et spændende sted at gå rundt og jeg tilbragte næsten to timer med at kigge. Jeg har taget mange billeder, nøjes med at vise et par stykker her. Husene med nummer 1, 2 og 3 ses her.

Interiørfoto

Fra hus nr. 5 Præsteenkeboligen. Her er forskellige plancher om mad gennem tiderne og også både køkkenudstyr mv

Glud Museum

Hus nr. 6 smedien.

Fra Marthas Hus

Fra ejendommen Badensminde - gårdspladsen

20. juli - hjemad

Efter morgenbad og -mad gik jeg igang med at pakke ned. Jeg afregnede og spændte derefter på og kørte hjemad. Jeg kørte kl. 10:05 og var hjemme kl. 11:15 og har ialt på denne tur kørt 408,1 km.
Jeg slutter med et enkelt billede mere fra campingpladsen.
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk