+45 97161418

Campingtur Bornholm (2)

19. maj - Fra Gudhjem til Rønne

Fredag den 19. maj flyttede jeg fra Gudhjem Camping til Nordskoven Strand Camping, Antoinettevej 2, 3700 Rønne.
Det er en helt anden type campingplads end Gudhjem. Her er fladt og det er ikke nødvendigt at kile vognen op for at få den til at stå lige.
Foto af den plads, jeg valgte.
Der er heller ikke nummererede pladser her, så jeg valgte mig en plads ikke for langt væk fra udslagsrum og vandposter. Og med en overkommelig afstand til toiletter og baderum.

20. maj - Sørens Camping - Messedag 1

Jeg tager lige et enkelt billede med fra Campingmessen, idet der andet steds her på hjemmesiden er mange flere fotos fra de to messedage.
Billedet er taget før middag inden det blev flot vejr.

21. maj - en flot dag med sol og frisk vind

Søndag var en rigtig flot dag og der var mange gæster til messen lige fra åbningen kl. 10.
Der var det meste af tiden en del mennesker samlet hos Egon, som grillede stegeflæsk og uddelte smagsprøver. Der blev smagt på 15 kg stegeflæsk i løbet af de to messedage.

22. maj - tid for at kigge på Bornholm igen

Jeg kørte ud ad Rønne mod Hasle, men drejede ind mod Sorthat Strand ad Havvej. Billedet er taget ved Sorthat Strand, som iflg. flere kilder er en god sandstrand. Jeg var ikke helt nede på stranden, men gik lidt rundt og kiggede på omgivelserne og tog bl.a. dette billede.
Midt i billedet kan der i overgangen mellem himmel og hav anes et skib. Jeg er rimeligt sikker på, at der er tale om "Mein Schiff 6", som er et krydstogtskib, der endnu ikke har været ude på sin jomfrurejse. Men mandag lå det ved Rønne med knap 2200 passagerer om bord iflg både Bornholms Radio og Bornholms Tidende. Skibet som er 295,3 meter langt og 35,8 meter bredt tilhører TUI Cruises.

Safirsøen

Fra stranden kørte jeg lidt tilbage mod Muleby og fandt et skilt til Safirsøen, som jeg gik ind til. Billedet er taget ud over søen, som genlød af kvækkende frøer.
Smukt sted og fuldstændig fredfyldt, så her sad jeg et stykke tid og lyttede til naturens lyde.

Rubinsøen

Jeg kørte videre for at finde frem til Rubinsøen, som jeg havde læst lidt om. Jeg kom også ind på en vej til et sommerhusområde, men kørte forbi uden at se søen. Da jeg var et stykke forbi så jeg pludselig skiltning tilbage i den retning jeg kom fra og så fik jeg øje på søen. Se på billedet - søen er der, men den ligger langt nede i forhold til, hvor jeg gik ind mellem træerne. Rubinsøen er en tidligere kulgrav udenfor Hasle på Bornholm. Under 2. verdenskrig var det vanskeligt at skaffe brændsel nok til de bornholmske virksomheder, så der blev påbegyndt en større udnyttelse af kullagene syd for Hasle. Læs evt. mere på linket.

Svartingedalen

Svartingedalen er et fredet område. Svartingedalen er en smuk bornholmsk sprækkedal samt en national naturperle, der med fredningen bliver bevaret for eftertiden. Sådan står der bl.a. at læse på Destination Bornholm, så det måtte jeg da ind at se på. Adressen er: Kirkedalsvej 25, Rutsker, 3790 Hasle, men min GPS kunne ikke finde nr. 25, men kun nr. 26, så det kørte jeg efter. Men da jeg kom til nr. 26 kunne jeg godt se, at der ca. 100 meter længere fremme var et skilt ind til en ejendom, så jeg kørte derhen og fulgte så skiltets anvisning og kom ind til en ejendom, som man jo ikke må køre ind til, men lige udenom og om bag maskinhuset. Her er der en P-plads og derfra kan man gå ned i Svartingedalen. Et meget spændende sted synes jeg. Jeg gik en tur dernede og tog en masse billeder, så jeg bliver vist nødt til at tage to med her.

På vej mod Teglkås Havn

Fra Svartingedalen satte jeg nu kursen mod Teglkås Havn. Jeg blev lidt overrasket da jeg på Udmarksvej fandt ud af hvor stejlt der var ned til havnen. Lidt længere fremme på dette vejstykke er der skiltning om 14%, så det går noget nedad. Rigtig flot landskab og spændende at køre næsten bjergkørsel.

Vejen ned til Teglkås

Jeg viser lige et billede mere fra nedkørslen til Teglkås

Spadseretur

Nede ved Teglkås Havn fandt jeg denne udsigt hen langs med stranden. Jeg gik herfra, forbi huset i billedet og ud mod det stejle klippeparti, der ses længere ude. Derude ligger Jons Kapel.

På vej mod Jons Kapel

Jeg vurderer, at der er en spadseretur på ca. 1 km derud. Det første stykke var næsten helt fladt og der blæste en kold vin, så jeg tog en tykkere jakke på og en varmere kasket. Men efterhånden kom jeg lidt længere væk fra vandkanten og begyndte at gå opad, så det varede ikke ret lang tid, før jeg blev nødt til at tage jakken af fordi jeg svedte. Billedet er taget et af de steder, hvor det går pænt meget opad, men lige her er der lavet trin, så man kan gå der, hvis det føles bedre.

Ved Jons Kapel

Jeg kom så frem til et trappeparti med skiltning om Jons Kapel. Jeg læste skiltet og kiggede på trapperne langt ned i dybet - og besluttede mig til at der ville mine ben ikke ned. Det ville sikkert have været spændende at se på nært hold, men ikke lige denne dag.
Jeg viser et af de billeder jeg tog lige oven for trappenedgangen. Det ser ret vildt ud!

Tilbage til Teglkås

Det gik nu nedad det meste af vejen, og på billedet er jeg kommet ned til det flade stykke ind mod Teglkås Havn

Teglkås Havn

Så tager vi lige det sidste billede herfra. Jeg står her lige ud for vejen, som jeg skal op ad om lidt, hvor kørsel med bus er forbudt. Det er nok ikke bare pga. de 14% stigning, men også fordi vejen er så smal, at en bus og en personbil vil have svært ved at komme om ved hinanden. Billedet er taget ud over havnen og vejen der ses, er den jeg benyttede ud til P-pladsen, hvorfra jeg gik til Jons Kapel. Den stejle vej går fra ud ad billedet til højre.

Vang Stenbrud

Jeg kørte nu til Vang Stenbrud for at se, hvor stort det er at gå rundt imellem de høje brudflader. Bruddet har en spændende historie, som du kan læse om via de to links her foran.
Der er også god plads til fugleliv i området iflg. dette link.
Jeg gik hertil langs stranden og kom ind ad åbningen ned til Vang Pier, hvorfra man har udskibet granit. Billedet viser denne indgang til bruddet.

Vang Pier

Jeg kigger nu bagud mod pier'en fra hvor det ovenstående billede er taget.

Stenbruddet

Et foto mere inde fra stenbruddet. Jeg har taget billedet oppe fra, hvor der er informationstavler om stedet.

Dueodde Strand

Efter en sen frokost kørte jeg nu til Dueodde Strand for at se, hvordan det berømte strandområde ser ud i virkeligheden og her viser jeg et af de billeder jeg tog der. Det har tidligere været sandflugtsområde, men er næsten tæmmet nu. Men vinden flytter da rundt med sand endnu. Der er en træ gangbro ud til stranden her hvor jeg gik ud, men noget af gangbroen er dækket af rigtig fint sand.

Et fyrretræ

Og så kom jeg forbi dette fyrretræ. Nogle meget fritstående rødder må man nok sige. Træet står ved stien til/fra stranden.

På vej til Stavehøl vandfald

Jeg syntes lige jeg ville nå at se Stavehøl vandfald der er 3-4 meter højt med et lodret fald. Stavehøl vandfald ligger for enden af en 2 km lang sti, der fører fra landevejen syd for Melsted op i landet langs Kobbeå, men kan også nås via en sti fra Kobbevej, og her er der ikke meget mere end ½ km at gå.
Der var ikke voldsomt meget vand i faldet på dette tidspunkt, men jeg kan da godt forestille mig at det kan virke noget imponerende når der kommer meget vand igennem.

Søndre Borgedal i Rø Plantage

På vej tilbage mod campingpladsen i Rønne kørte jeg fra Gudhjem ad Sigtevej og kom forbi dette vand, som befinder sig i Søndre Borgedal. Jeg kunne slet ikke lade være med at stoppe og gå ned for at se på søen.
For mange er Rø Plantage først og fremmest Borgedalssøen i Søndre Borgedal. Enten den spektakulære udsigt fra Sigtevej eller den maleriske tur rundt om den. Men den største del af plantagen ligger på den anden side af søen, og her venter der den besøgende et dramatisk landskab med sprækkedale, klipper og bratte stigninger og fald i terrænet. Plantagens lidt barske nordiske karakter understreges af birken og de mange nåletræer, men plantagen gemmer også på idylliske skovsøer og bøgeskov med anemoner i skovbunden. Denne beskrivelse er hentet fra Naturstyrelsens hjemmeside.

23. maj - hjemrejsedag

Jeg brugte denne sidste dag til bla. at gå en tur ned til Antoinettestranden, som ligger tæt på campingpladsen. Og på vejen kom jeg forbi et cykelstativ, som jeg i hvert fald aldrig har set før.

Antoinette strand

Det går noget nedad, når man vil til stranden her. Men igen et flot syn. Der er så mange skønne steder på Bornholm, som jeg har set, men der uden tvivl mange flere som jeg ikke har fundet frem til.

Jeg gik et stykke ud ad stranden i retning væk fra Rønne og vendte om efter at have taget dette billede.

Sørens Campings butik på Nordskoven Strand Camping

Her tager jeg lige et foto med af de lokaler, hvor man finder Sørens Campings afd. på Bornholm.
Åbningstider: Hverdage kl. 8-12 eller tlf. 40 10 10 65

Afgang fra Rønne

På billedet er vi på vej ud fra havnen i Rønne med kurs mod Køge. På tværs foran kan ses kølvandsstriben fra Ystad-færgen, som forlod havnen et par minutter før os (27 minutter forsinket), mens vi sejlede fuldstændig rettidig.

Ankomst Køge

Vi ankom også rettidig til Køge efter en dejlig rolig sejltur. Jeg havde frygtet for at det blæsevejr, som meteorologerne truede med ville nå så langt østpå, at det kunne komme til at genere sejlturen, men det skete heldigvis ikke.
Men blæsten kom da jeg kørte over Sjælland. Jeg stoppede på en rasteplads for at tage lidt at spise og måske lægge mig til at sove lidt. Men det blæste så meget, at campingvognen stod og gyngede i vinden mens jeg spiste, så jeg valgte at køre videre for at komme over Storebæltsbroerne inden det måske blev værre med blæsten. Og det blæste også pænt meget over højbroen, hvor jeg holdt mig på ca. 60 km/h - til irritation for lastbilerne, som bare "blæste" forbi mig. Og da jeg så kom til lavbroen blev jeg nødt til at sætte farten ned til ca. 50 km/h fordi her rykkede vinden noget mere i campingvognen og der var også gult blink og advarsel til lastbiler og campingvogne. Men også her kørte lastbilerne væsentligt hurtigere end mig.
Jeg stoppede på rastepladsen "Kildebjerg Nord" og fik mig ca. 5 kvarters søvn inden jeg blev vækket godt og grundigt af en lastbil ved siden af mig, som startede op med en gevaldig larm. Der startede en anden næsten ved siden af også, men den larmede ikke tilnærmelsesvis så meget.
Nå men så stod jeg op og kørte videre. Over Lillebæltsbroen rykkede det også en del i campingvognen og det samme gjorde sig gældende på Vejlefjord broen. Men ingen af stederne så kraftigt som på lavbroen over Storebælt.
Jeg kørte ind i min indkørsel kl. 4:32 onsdag morgen efter at have kørt lige nøjagtig 906 km på hele turen.

En rigtig god tur samlet set.

Jørgen
28.05.2017

Du kan se mange flere billeder og læse endnu mere om min tur på min egen hjemmeside
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk