+45 97161418

Campingtur Djursland (1)

Udgangspunkt for denne tur er Dalgård Camping på nordkysten af Djursland

Jeg har lavet min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre rundt ude i naturen og se på den.
Jeg planlægger min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg synes er interessante at se og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp.

Jeg valgte Djursland som mål for denne campingtur. Det er mange år siden jeg/vi camperede på Djursland og der er mange spændende ting at se på derude. Campingpladsen som jeg opholdt mig på, kom jeg i forbindelse med via deres deltagelse i åbenthus arrangementer hos Sørens Camping. Jeg opholdt mig hos Diana og Arne på Dalgård Camping fra lørdag den 29. april til torsdag den 4. maj 2017.

DALGÅRD CAMPING
NORDKYSTVEJEN 65, SKOVGÅRDE
DK-8961 ALLINGÅBRO
T: +45 8631 7013
E-MAIL: INFO@DALGAARDCAMPING.DK

Billedet herover er taget fra min campingvogns dør op mod en del af pladsen, der ligger noget højere end der, hvor jeg slog mig ned.

Jeg ankom til campingpladsen ca. kl. 15.35 efter at være startet hjemmefra kl. ca. 13.45. Turen var på næsten nøjagtig 125 km. Jeg havde flot kørevejr indtil Silkeborg, hvorefter der var gråvejr og lidt småstænk i luften næsten indtil jeg nåede i nærheden af Randers. Herfra var der flot solskin resten af vejen.

Jeg blev budt velkommen af både Diana og Arne, som begge var i reception/butik da jeg ankom. Jeg fik lidt at vide om pladsen og fik nogle brochurer udleveret og et bomkort. Herefter kunne jeg gå mig en tur for at finde en plads og lidt senere sluttede Arne sig til mig ude på pladsen og viste mig lidt rundt for at se på forskellige pladser.

Jeg havde overvejelser om tre pladser og valgte så nr. 128, hvor jeg lå udmærket.

Og her fra plads 128 udgår mine ture i de kommende dage.

Køretur 30. april

Jeg besluttede mig i aftes til at køre en tur mod nordvest. Det vil sige ud langs med kysten og over Randers Fjord med færgen.
Men første billede fra turen er fra stranden mellem Havhuse og Mogenstrup. Jeg stoppede på en P-plads på Strandvænget og gik en tur ned til vandet. Her stod et skilt om at hunde skal føres i snor - og hvad mødte jeg så? - ja, selvfølgelig en løs hun, som oven i købet tillod sig at gø af mig. Ejeren fik jeg kig på et stykke væk og han fik hurtigt hunden kaldt til sig!
Lige her synes jeg ikke, jeg kunne tænke mig at gå i vandet.
Jeg kørte lidt rundt og endte på Lystrup Strand og på Strandvejen 1 fandt jeg et tørkloset. Det var godt for mit vedkommende, men jeg var da noget spændt på, om det var udholdeligt at gå derind. Men jeg blev da noget overrasket over, dels at der ikke var en fæl lugt, som der ofte er i den slags toiletter, men det, der overraskede mig mest var dog at toilettet var forsynet med en håndvask og sæbe + to håndklæder, som virkede temmelig nyvaskede.
Og så var der ydermere et af de der aflæsningsfelter, som man kan bruge med en mobiltelefon hvor man gjorde opmærksom på adressen og bad om at man henvender sig, hvis der er noget der ikke er i orden derude.
Tilsvarende opfordringer har jeg så set flere gange i de kommede dage, men ikke på tørklosetter.
Temperatur 7 grader.

Udbyhøj færgeoverfart

Jeg kørte videre til Hevring og ad små veje er jeg nu kommet frem til færgelejet i Udbyhøj og venter som den eneste på færgen, der er på den anden side af fjorden.
Det tog dog ikke mange minutter før den var her på denne side med et læs amerikanerbiler, der formentlig var på vej til eller fra et arrangement. Jeg tror der var ni mere eller mindre flotte eksemplarer. Og de var ikke meget mere end kørt fra borde før jeg blev vinket ombord.
Billetøren kom straks hen til mig og jeg betalte de 50 kr. som overfarten koster. Så ville jeg lige stå ud for at tage et par billeder, men opdagede så, at vi allerede var et godt stykke ude på vandet og så fik jeg tilbud om en kop kaffe. Jeg tillod mig at sige, at jeg da næsten ikke kunne nå at drikke den, men han sagde, at der var låg til, så jeg kunne bare tage den med mig. Så det gjorde jeg og nåde lige at komme ind i bilen igen inden jeg skulle køre i land.
Hurtig og høflig betjening må man nok sige. Læs evt. mere om overfarten her
Jeg har også, nu hvor jeg er hjemme igen fundet ud af, at der for de historieinteresserede er et skanseanlæg ved Udbyhøj

Den korteste vej med GPS

Jeg stoppede lige efter at jeg var kommet i land og drak min kaffe. Jeg bad GPS’en om at lede mig den korteste vej fra Udbyhøj Vasehuse til Udbyneder og så syntes den, at jeg skulle ind ad grusvej i stedet for at køre ad asfaltvejen ikke ret langt herfra. Som jeg vurderer det på kortet, er det ikke mange meter der er i forskel på de to veje. Men det er også på denne måde, at jeg får set nogle ting ind i mellem, som man ellers ikke ser ved bare at køre lige ud ad landevejen.
Jeg er nu på Demstrupvej lige ved Demstrup, som er en stor gård. Og vejen fører ind i et stykke skov. Jeg stoppede for at tage billedet fordi det viser at man kan finde flotte vejstrækninger rigtig mange steder i vores dejlige land.

Skulptur?

Måske 75 meter længere fremme fandt jeg denne træstub. Virkelig flot og skulpturel.
Den er lige der hvor svinget begynder på det foregående billede.

Overgaard Gods

Overgaard Gods er bygget i slutningen af 1500 tallet. Men selvom de flotte slotsbygninger er et stykke danmarkshistorie, drives der idag også et moderne landbrug, som med stor viden og mange års erfaring er en væsentlig samarbejdspartner til landbruget i hele Danmark.
Jeg valgte at køre hertil fordi jeg godt ville se, hvordan her ser ud nu. Jeg var forbi sammen med min kone for snart mange år siden og hun fortalte dengang at hendes ene bror havde arbejdet her i en periode. Det er et stort "landbrug" må man nok sige.
Læs evt. mere om stedet via linket herover.

Stensætning ved Dalbyover

Jeg kørte fra Overgaard til Udbyover og herfra videre til Dalbyover og tog retning mod Øster Tørslev og her lige uden for Dalbyover kom jeg forbi denne stensætning.
Jeg har ikke fundet noget om denne stensætning, men jeg fandt ud af, at der ikke ret langt herfra nemlig i nærheden af Havndal er fortidsminder at se på

Mellerup-Voer færgeoverfart

Jeg fortsatte til Øster Tørslev og gennem Tvede til Mellerup og ud til færgeoverfarten. Her var der lidt ventetid inden den lille færge kom over til vores side af fjorden. Der var fire biler ombord da færgen ankom og vi var tre, der ventede på at komme over, men da vi lige var kommet ombord kom der en fjerde bil og den skulle der også lige være plads til, så vi blev pakket lidt tættere sammen og herefter sejlede vi over til Voer siden. Billedet er taget et stykke ude på fjorden gennem forruden. Jeg kunne kun med besvær komme ud af bilen, så jeg blev siddende indtil vi var i land igen og så var jeg lige ude at strække benene et par minutter. Færgeoverfarten tog ikke ret lang tid, måske fem-seks minutter? Læs evt. mere om overfarten her

Tilbage til campingpladsen

Fra færgen kørte jeg til Voer, Tørslev, Hevring, Lystrup og tilbage til campingpladsen, hvor jeg tog min frokost og derefter gik i gang med at koble mig på WiFi. Det gik nemt og smertefrit. Man kommer ind på Primanet og her skal man så vælge mellem 1, 2, 3, 7 dage eller mere. Det fungerede fint i de tre døgn jeg betalte for.
Jeg kørte på denne tur 97,3 km. Fin tur i godt vejr det meste af tiden. Jeg tilbragte de sene eftermiddags- og tidlige aftentimer hos familie i nærheden.

Mandag 1. maj

Jeg startede med at tage nogle billeder ud over campingpladsen fra facilitetsbygningen.
Det første billede er taget fra en position tæt på udslagsrummet og affaldsafdelingen ned over en del af legepladsen. En god stor legeplads, som holdt en del børn i gang lørdag og også lidt søndag inden de skulle hjem efter weekenden.

Mere campingplads

Her er jeg gået om til den anden side af facilitetsbygningen lige ved indgangen til køkkenet, som iøvrigt så flot og velholdt ud. Jeg var lige inde for at kigge, men bruger det ikke selv idet jeg laver mad og vasker op i campingvognen.

Mere legeplads og campingplads

Nu er blikket vendt næsten i modsat retning af det foregående billede. Her er en del af legepladsen, som ikke ses på billedet lidt herover. Der er mange ting, som børnene kan bruge. Jeg kan da lige fortælle, at jeg fik besøg af noget af familien, som jeg besøgte søndag. Og Rosa, som snart fylder fire år var ikke meget for at gå på legepladsen lige efter at hun kom herud. Men efter at hun (var lidt sløj) havde været med rundt med mormor og mig, kunne hun pludselig godt bruge legepladsen og der var en del ting der lige skulle prøves af inden hun skulle hjem igen. Så det fungerer - også for små størrelser.

Dagens køretur

Jeg startede med at køre en tur til Fjellerup og herfra ud mod stranden. Jeg kørte et stykke ud langs med stranden til hvor vejen stopper ved en rasteplads ved Bøsholmstien. Jeg var ude for at se på stranden og kørte derefter tilbage ad samme vej og stoppede op ved "Strandkroen", som så vidt jeg kan bedømme ikke eksisterer mere. Men over for kroen ligger et Bundgarnsmuseum, som ikke var åbent da jeg var forbi - og jeg har ikke kunnet finde noget om museet. Men billedet viser da bygningen.
- og så var jeg lige en tur på den anden side af vejen for at tage et billede af stranden

Stendysser

Fra stranden kørte jeg tilbage ind genem Fjellerup og Hegedal. Så tog jeg retning mod Tustrup og i vejkrydset lige før Tustrup drejede jeg til højre ad Gammel Fjellerupvej og kom efter et par kilometer til Stendysserne ved Tustrup. Et stort og interessant område med rekonstruerede dyssekamre, jættestue og kulthus. Det var meget interessant at se på og jeg tog da også en del billeder på min tur rundt i området. Jeg har valgt her at vise udstillingshuset, som jeg startede med at gå ind i og se på det minilandskab, der er bygget op i en montre og på de plancher, der fortæller om området og hvad der er at se på.
Interesserer man sig lidt for den slags ting er det i hvert fald anbefalelsesværdig at se på.

Hedensk gravcenter

Jeg tog som nævnt mange billeder i området og har her valgt at vise en af de stenopbygninger der er at se på. Der er åbent hele året rundt. I udstillingshuset er der toilet og lidt bag huset er der sheltere, så man kan tage en overnatning.
Jeg har sakset følgende linier fra visitdjursland: Udgravningen af det hedenske gravcenter, i 1954-57, ved Tustrup løftede sløret for ukendte sider af bondestensalderens gravskik. På et fladt plateau ligger med kun ca. 100 m's afstand 2 dysser og 1 jættestue omkring et centralanlæg, - det såkaldte kulthus.
Fra hjemmesiden kan man komme videre til denne side, som fortæller meget om de forskellige oldtidsminder i Danmark.

Videre mod Gammel Estrup

Efter godt en times tid blandt fortidsminderne kørte jeg videre til Nørager, Løvenholm, Gjesing, Auning og til landbrugsmuseet Gammel Estrup. Læs om museet her. Jeg havde ikke lige lyst til at gå på museum, så jeg nøjedes med at se de meget store bygninger udefra, der er også et flot haveanlæg. Billedet herover er taget på vej fra Auning ud til museet.
Jeg fortsatte til Liltved, Øster Alling og Ring, hvorefter jeg holdt frokostpause i udkanten af Pindstrup.

Thorsager rundkirke

Fra Pindstrup kørte jeg til Thorsager, hvor vi finder den flotte rundkirke, som kan ses på billedet. Jeg har været inde i kirken for flere år siden og det var ret interessant.
På "Thors Ager" er Jyllands eneste rundkirke rejst på et sted, hvor der måske tidligere blev ofret til guden Thor. Rundkirken er opført omkring 1200. Teksten er fra beskrivelsen af rundkirken på visitdjursland.

Nationalpark Mols Bjerge

Fra Thorsager satte jeg kurs mod Rønde og herfra forbi Kalø Slotsruin mod Egens Havhuse, hvor jeg drejede mod Vrinners til Agri (udtales Auri - fik jeg at vide på en tur i Nationalparken, som jeg var med på sidste år) med retning mod Fuglsø. Billedet er taget på Låddenbjergvej på vej ind i nationalparken.

På vej mod Fuglsø

Jeg kørte nu ad grusveje ind gennem nationalparkområdet. Jeg kom via Bogens ud til Fuglsø. Billedet herover er taget lige før jeg kører ud på Provstskovvej fra Toggerbovej. En rigtig flot tur ind gennem skoven - lige som jeg kan lide det, når jeg triller afsted i landskabet.
Ikke ret langt fra Agri i retning mod Knebel findes også en runddysse, Poskær Stenhus, som også har en spændende historie.

Fuglsø området

Jeg kørte lidt rundt i området og kom også til denne indkørsel til Karpenhøj Naturcenter. På linket kan du læse mere om centret. Kunne ikke stå for denne skulptur.
Jeg gjorde nu klar til at køre hjemad mod Dalgård Camping igen.

Det var så den dag...

Fra Fuglsø kørte jeg til Femmøller Strand, Lyngsbæk, Krakær til Kolind. I Kolind tog jeg retning mod Sivested og videre til Tøstrup og Ramten. Videre via Stenvad i retning mod Fjellerup og så tilbage til campingpladsen. Billedet er taget på Åsbjergvej mellem Stenvad og Fjellerup, og her var igen en masse rigtig flotte fyrretræer.
Jeg havde en rigtig god dag med en masse nye indtryk og genopfriskning af nogle ting fra tidligere besøg i området. Dagens køretur blev på 128,6 km

For ikke at lave en alt for lang stribe stopper jeg her med første del af turen til Djursland. Resten af turen fortæller jeg om i et nyt afsnit.

Jørgen
12.05.2017
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk