+45 97161418

Campingtur Djursland (2)

Udgangspunkt for denne tur er Dalgård Camping på nordkysten af Djursland - del 2

Jeg har lavet min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre rundt ude i naturen og se på den.
Jeg planlægger min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg synes er interessante at se og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp.

Jeg valgte Djursland som mål for denne campingtur. Det er mange år siden jeg/vi camperede på Djursland og der er mange spændende ting at se på derude. Campingpladsen som jeg opholdt mig på, kom jeg i forbindelse med via deres deltagelse i åbenthus arrangementer hos Sørens Camping. Jeg opholdt mig hos Diana og Arne på Dalgård Camping fra lørdag den 29. april til torsdag den 4. maj 2017.

DALGÅRD CAMPING
NORDKYSTVEJEN 65, SKOVGÅRDE
DK-8961 ALLINGÅBRO
T: +45 8631 7013
E-MAIL: INFO@DALGAARDCAMPING.DK

Billedet herover er taget på min køretur 2. maj 2017, hvor jeg startede med at køre i østlig retning. Jeg kørte til Fjellerup og videre ad Grenåvejen indtil jeg kunne se skiltning mod Mejlgård og herfra videre via Tvedhuse til Bønnerup Strand. Jeg blev anbefalet at køre en tur ned til Bønnerup Havn og finde frem til fiskeforretningen. Den ligger lige til højre for det stykke havn vi kan se på billedet. Jeg købte 4 fiskefrikadeller for 35 kr. og de var varme.

Dagens køretur

Fra Bønnerup Strand kørte jeg til Emmedsbo og Brøndstrup og videre mod Gjerrild Nordstrand. Billedet er taget på Emmedsbovej - og rigtigt! - der er fyrretræer igen. Jeg synes de er så flotte de der rigtig store fyrretræer. Men jeg fortsatte til Gjerrild Nordstrand og kørte ud til stranden. Efter at have kørt lidt rundt og set på vandet og strandkanten, kunne jeg pludselig dufte fiskefrikadellerne. Jeg kunne så ikke modstå fristelsen til at spise en af dem - og den var rigtig god!

Sostrup

Fra Gjerrild Nordstrand tog jeg Fjeldholmvej og Troldhøjvej til Gjerrild. I Gjerrild kørte jeg lidt rundt for at komme over til Sostrup Slot. Jeg har været forbi engang for nogle år siden og syntes, at jeg gerne ville have et billede af slottet og det er herover - dog taget på lidt afstand.

Spændende klint

Fra Sostrup kørte jeg til Veggerslev og Voldby og drejede mod Sangstrup fordi jeg ville ud til Fornæs Fyr. Men i Sangstrup blev jeg opmærksom på et skilt til Sangstrup Klint og det lød så spændende, at jeg drejede bilen modsat af, hvad jeg egentlig havde planlagt.
Og jeg må sige, at jeg ikke har fortrudt at jeg kørte derud. Det er spændende at se på. Derfor viser jeg lidt flere billeder fra samme sted end jeg plejer at gøre.
Karlby & Sangstrup Klinter fremtræder som meget flotte kystklinter står der på visitdjursland og det kan jeg kun holde med dem i.

Sangstrup Klint

Jeg synes at det var utroligt spændende at gå rundt hernede på stranden og kigge på klinterne.

Nu er  jeg gået tæt på for at kunne fotografere så man kan se strukturen i klinterne.

Det er ikke bare en klint, men en hel stribe, som det kan ses på billedet. Se evt. mere om klinterne på YouTube

Sangstrup Klint

Rundt om hjørnet på klinten er der en hule ind i klinten.
Jeg gik tilbage til bilen og tog endnu flere billeder. Det er simpelthen så flot at se på. Men nu stopper jeg med dette billede af hulen, som jeg ikke prøvede at gå ind i.

Fornæs Fyr

Tilbage i bilen satte jeg igen kursen mod Fornæs Fyr. Her tog jeg selvfølgelig også en del billeder, men har udvalgt et par stykker. Det første viser, at de, der går ad Nordsøstien kommer her forbi fyret og i baggrunden ses Stena Lines færge på vej ind til Grenå.

Og så skal jeg da også have et billede med af fyret. Billedet er taget fra P-pladsen, som ligger neden for fyret helt nede ved stranden. Læs evt. lidt om fyret her.
Som man kan se på vimplen er der lidt vind. Da jeg startede fra morgenen stod termometeret på servicebygningen på 6 grader, men der er uden tvivl noget lunere nu, men det blæser en frisk vind.
Fra fyret kørte jeg ind til Hammelev og ved en fejl kom jeg så tilbage til Sangstrup, og herfra kørte jeg så også tilbage til Voldby og Veggerslev inden jeg drejede ind til Skindbjerg og Kastbjerg. Derfra til Glesborg, Fjellerup og til campingpladsen.
Jeg var retur på campingpladsen kl. 12.02 efter at have kørt 83,1 km og taget 32 billeder.
Eftermiddagen tilbragte jeg på campingpladsen hvor der var læ og ca. 14 grader, så jeg sad udenfor og læste indtil jeg fik besøg af et par familiemedlemmer. Det var et hyggeligt indslag i campingturen.
Til aftensmad spiste jeg fiskefrikadeller og de var stadig gode selv om jeg varmede dem på stegepanden.

3. maj

I dag kørte jeg afsted fra pladsen i sol og en del skyer men 8,5 graders varme. Jeg kørte til Tustrup, Kolstrup Gårde, Nimtofte, videre til Koed og herfra til Ryomgård. Her tankede jeg benzin og kom i tanker om, at min madpakke lå i køleskabet hjemme i campingvognen, så nu tog jeg den nærmeste vej tilbage til campingpladsen og hentede min madpakke og kørte så via Fjellerup til og gennem Nimtofte (for tredie gang denne dag) og til Kolind. Herfra fortsatte jeg ad min planlagte tur via Nødager, Pederstrup, Tirstrup, Øksenmølle forbi Stubbe Sø til Egsmark. Rigtig flot køretur fra Tirstrup til Egsmark. Jeg kørte nu en lille tur ind til Ebeltoft og var lige nede for at se om Fregatten Jylland stadig lå her - og det gjorde den.

Rundt i landskabet

Fra Ebeltoft kørte jeg til Dråby, videre forbi Skærsø Hovedgård til Stubbe, Gravlev og Hyllested - kom forbi Ebeltoft Zoo og Ree Park - på vej hertil. Billedet er taget ved Brønhøjvej på rastepladsen i Hyllested Bjerge, hvor jeg spiste i frokost. Her tæt på rastepladsen er der også en lille lejrplads, som man skal gå ind til. (Se linket)
Jeg holdt en halv times pause og gik lidt rundt i området og så bl.a. på en masse træ, der var skovet og lå stablet op som om det skulle skæres til flis. Det er et temmelig kuperet terræn, men det kan iflg. skiltet på stedet ikke hamle op med Nationalpark Mols Bjerge med hensyn til højde over havet.

Rugård

Rugård Slot er et skov- og landbrugsgods med udsigt til Rugård Bugt på Djursland. Renæssancegården Rugård blev berygtet som en heksegård i etatsråd Jørgen Arenfeldts ejertid fra 1682 til 1707. Sådan står der på denne hjemmeside.
Jeg kan fortælle så meget som at det er lidt "kringlet" at køre rundt om. Det kan næsten ses på billedet, hvordan vejen føres rundt mellem vandet og bygningen. Men det er spændende at se.

Godset Rugård

Rugaard Gods ligger på østkysten af Djursland, vel nogenlunde midtvejs mellem Grenaa og Ebeltoft. Mod nord grænser Rugaard til Katholm Gods, men Katholm ligger i Norddjurs, mens Rugaard ligger i Syddjurs. Der er store sten- og kalkbrud på Rugaards nordlige arealer og på Katholms sydlige. I et af de gamle Rugaard-kalkbrud ligger i dag Djurslands fælles renovationsselskab Reno Djurs.
Se evt. mere om godset på linket herover.
Jeg har taget et billede mere med her, som viser lidt af hovedbygningen.

Jernhatten

Der kan parkeres på P-pladsen imellem Havmølleåen og Jernhatten. GPS: 56°14’40.49”N, 10°46’48.66”Ø

Jeg så på kortet at der stod Jernhatten og Arnakke og tænkte at det måtte jeg lige se nærmere på og på adressen herover kan man komme ind til området.
Første billede er en mindesten, der står ved P-pladsen og fortæller om en redningsaktion.

På vej til Jernhatten

Jeg blev enig med mig selv om, at jeg ikke kunne undvære gåturen op til udsigtspunkterne, som bliver omtalt på skiltet nede ved P-pladsen.
På billedet er jeg nået op til skovkanten og indgangen til skovpartiet, som udsigten skal nydes fra.
... et kig tilbage til, hvor jeg kom fra. Og herefter gik jeg ind i skoven, som er rigtig spændende at gå i, men det kræver ordentligt fodtøj at gå rundt derinde.

Mangestammede træer

Her inde i skoven er der nogle rigtig flotte træstammer. Prøv at se på billedet hvor mange forgreninger der er på træet. Og der er flere af den slags inde i skoven.
Se mere om området på Nationalpark Mols Bjerge på dette link.

Læs bl.a.: Fra kanten af Jernhatten går det næsten lodret ned på den hvide strandbred.

Jernhatten står 49 m.o.h. som et isoleret bakkeparti. Opstigningen til toppen går forbi troldebøg, tæpper af mørkegrønt vedbend og måske blå anemone - og hele tiden med udsigt til øen Hjelm i Kattegat.

... udsigt ned over Kattegat

Flot udsigt

Jeg kunne ikke dy mig for at tage en flok billeder herude for der er så mange smukke udsigter ud gennem bladhang og mellem træer, så derfor er der også en del billeder med her.
Her en udsigt ned over vandet.

Mange træstammer

På vej tilbage til bilen tog jeg dette billede, som viser en masse træstammer. Det går en del nedad lige her, men det ses ikke så tydeligt på billedet.

Frie rødder

Et pudsigt syn! Det er det sidste billede jeg viser herfra, men det er et spændende og interessant sted at bevæge sig rundt.

Videre mod Grenå

Jeg kørte fra Jernhatten i et par "sløjfer" for at se flest mulige flotte naturstykker. Jeg kørte mod Hyllested Skovgårde, Gravlev, Fuglslev, Rosmus, Balle, Ålsrode, Ålsø, Hessel og ud til Grenå Strand. Herfra gennem Grenå indtil jeg kom frem til mit næste mål, nemlig Baunhøj Mølle, der er en hollandsk vindmølle. Møllen blev oprindeligt opført i 1849 på Grenaas bedste udsigtspunkt 37 meter over havet. Den nedbrændte totalt i 2002, men er genopført i årene 2003-2005 med anvendelse af en del af fortidens håndværksmæssige møllebyggetraditioner står der at læse på den ene af visitdjurslands omtaler af møllen.

Baunhøj Mølle

Da Baunhøj Mølle efter branden i 2002 blev genopført, var det første gang siden 1913, der blev bygget en hollandsk mølle på dansk grund. Originaliteten er i højsædet, og til genopbygningen er der både blevet brugt gamle og nye dele – fremstillet efter gamle traditioner står der at læse på en anden af visitdjurslands omtaler af møllen.

Møllen var åben da jeg var der, men på grund af renovering af noget vedr. møllen bliver der ikke arbejdet med mølledrift lige for tiden. Der var også kunstudstilling i møllens lokaler. Er man giftelysten er der mulighed for at blive viet i møllen. Se mere her på møllens egen hjemmeside.

Billedet er taget mens jeg gik rundt og kiggede på maskineriet inde i mølleriet.

Hjem til campingpladsen

Jeg kørte fra møllen efter at have set mig godt om inde i møllen, men også nydt udsigten over Grenå fra møllen og fra højen overfor møllen. Min vej hjem gik via Revn, Vejlby, Fladstrup, Lyngby, Fannerup, Kni, Ørum, Stenvad, Hytten, Tranehuse til campingpladsen.
Denne dag fik jeg igen set en masse skønne landskaber og mange andre interessante ting og jeg kørte ialt 197,2 km denne dag, hvoraf jeg kunne have sparet ca. 35 km, hvis jeg havde husket madpakken.
Og da det nu var sidste hele dag her på Djursland, gik jeg igen en tur ned til stranden fra campingpladsen. Her er billedet taget og det viser jo en pæn strand og så vidt jeg kan se godt badevand også.

Campingpladsen

Efter turen til stranden gik jeg ad stien tilbage til pladsen og fotoet er taget lige før jeg gik ind på pladsen igen. Det tager sig jo godt ud med vogne opstillet i et let kuperet område.
Jeg befandt mig godt her på pladsen og kan godt anbefale andre at tage hertil. Faciliteterne er gode med bl.a. familiebaderum og der var ikke noget jeg manglede.

Vejviser til stranden

Inde på campingpladsen står denne sten som vejviser til stranden.

Jeg har omtalt nogle af de ting, som jeg finder interessante at se, men Djursland rummer mange andre ting at se på og fornøje sig med. Se ind på campingpladsens hjemmeside, her er der en lang række muligheder for at få oplysninger om attraktioner som f.eks. Djurs Sommerland, Randers Regnskov, Ree Park og mange flere.

4. maj pakkede jeg sammen og kørte afsted fra campingpladsen kl. 10:32 - helt præcis - i 11 graders varme, temmelig skyet og med frisk vind. Jeg var lidt spændt på, om vinden ville drille mig på vej hjemad, men jeg havde faktisk medvind størstedelen af turen, så der var kun et lille stykke på motorvejen næsten hjemme, hvor jeg kunne mærke vinden.
Jeg var hjemme kl. 12:37 efter i alt 791,6 km

Jørgen
12.05.2017

Er du interesseret i at se flere billeder og læse lidt mere om min tur til Djursland, så kig ind på min egen hjemmeside.
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk