+45 97161418

Campingtur Lemvig

Udgangspunkt for denne tur er Lemvig Strand Camping

Jeg laver min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre og gå rundt ude i naturen og se på den og når jeg støder på et seværdighedsskilt kører jeg jævnligt ind for at se hvilke spændende ting der dækker sig bag skiltet.
Jeg planlægger som oftest min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg synes kunne være interessante at se og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp. Grunden til at jeg hovedsageligt kører på mindre veje er, at jeg på den måde får nogle ting at se, som man ikke ser på større veje og så har det lige den fordel at man kan stoppe op eller dreje af med kort varsel. Det kan man ikke så godt på de større veje, hvis der ligger en anden bilist lige oppe i r.... på en.

Jeg valgte Lemvig Strand Camping som mål for denne campingtur. Jeg har godt nok lige været i området for nylig, men synes, at campingpladsen er interessant og området er også. Campingpladsen som jeg opholdt mig på, kom jeg i forbindelse med via deres deltagelse i åbenthus arrangementer hos Sørens Camping. Jeg opholdt mig på campingpladsen fra lørdag 5. august til onsdag 9. august.

Lemvig Strand Camping
Vinkelhagevej 6
7620 Lemvig
Tlf. 23 82 00 45
info@lemvigcamping.dk
www.lemvigcamping.dk

Campingpladsen fortæller om sig selv på hjemmesiden:
Pladsen danner rammerne for den perfekte ferie for hele familien. Alle muligheder for naturelskere i de rolige og smukke omgivelser direkte ud til Limfjorden. Pladsen har lækre familiebaderum, spabaderum, massagestol, børneafdeling og puslerum, samt adgang til indendørs svømmehal med stort bassin, børnebassin, spa, tyrkisk bad og sauna. Pladsen har TV-stue, møntvask, trådløst internet, fælles grill, stort fælles telt, minigolf, beachvolley, boldbane, spillerum med poolbord, airhockey, fodboldspil m.m. Campingpladsen har egen kiosk, hvor der blandt andet er mulighed for at bestille morgenbrød fra Konditorbageren.
Hytter, campingvogn og eget baderum kan lejes.
Lige ved pladsen er der badestrand med badebro, surfskole med udlejning af udstyr, lystbådehavn med bådslip og kran, adskillige vandrestier blandt andet går Planetstien lige forbi pladsen. Tæt på er der en 18 hullers golfbane. Ad en 2,5 km gå/cykelsti langs vandet kommer man til idylliske Lemvig, hvor der er hyggelige spisesteder, gode forretninger, museer og gallerier. På havneområdet er der en ny flot, stor skaterbane. Få kilometer udenfor Lemvig kan man gå på opdagelse i Klosterhede Plantage på egen hånd, hvor man i de tidlige morgentimer kan være heldig at se krondyr og bævere. I området er der masser af aktiviteter, det kunne være Vesterhavet, Jyllands akvariet, Kystcentret, Sneglehuset, B&O Museet, Mønsted Kalkgruber og Hjerl Hede.

Turen hertil

Jeg kørte hjemmefra kl. 10:34 i 14 graders varme og frisk vind. Solen var igennem skydækket indimellem. Det første foto er taget på Vilhelmsborgvej med en afstand iflg. GPS'en på 28 km til campingpladsen. Jeg stoppede op fordi der var et stort lyngklædt areal med lyngen i blomst og så var der en del høje på arealet. Det var Mangehøje jeg befandt mig ved. I heden ved Mangehøje Plantage ligger 13 fredede gravhøje iflg. linket.
Blomstrende lyng og gravhøje ved Mangehøje Plantage på rute 521 fra Holstebro mod Linde

Eftermiddag med Bjergbanen

Om eftermiddagen kørte jeg ind til Lemvig for at prøve at køre en tur med Bjergbanen. Det var iflg. hjemmesiden sidste dag i sommer at toget kørte, så jeg ville gerne med - og kom det også. Toget kører igen i efterårsferien.
Om Bjergbanen: Med en længde på ca. 1,5 km og en højdeforskel på ca. 30 m fra start til slut, bugter banen sig gennem Lemvigs smukke natur, omgivet af løvskov og med en flot udsigt over fjorden, når BjergBanens tog kører den ca. 15 min lange tur mellem Lemvig station og havn ad den gamle havnebane.
Billede fra togturen
Toget "vender" lige over Museet for Religiøs Kunst. Og med en rigtig fin udsigt over Lem Vig. Vendingen foregår ved et sporskifte, så toget skifter kørselsretning her inden det kører ned til havneområdet.
På havneområdet var der et ophold inden toget igen kørte op til stationen. Det er en billig fornøjelse, idet en retur billet koster 30 kr.

Søndag 6. august

Søndag formiddag kørte jeg mig en lille rundtur. Først kørte jeg til Gjellerodde, hvorfra billedet er taget. Billedet er taget ind mod Lemvig fra diget ved P-pladsen ved Gjellerodde.

Klinkby

Jeg kørte fra Gjellerodde til Klinkby og her viste GPS'en mig ind til stationen som værende byens midtpunkt. Og jeg tog så dette billede, hvor man kan se, at P-pladserne er markeret med skinnemateriale. Sveller, skinnestykker og skærver som bund. Det er da en smart ide man har fået her, synes jeg.

Bonnet

Velkomstskilt til Bonnet

Kronhede Plantage nær Rom flyveplads

På vej hertil i går så jeg et skilt til en museumsbunker. Og i dag fulgte jeg så op på det og fandt frem til denne hospitalsbunker, som tyskerne sørgede for blev opført i 1943. Bunkeren er på 22,2 x 12,8 meter og er den største bunker i området omkring flyvepladsen. Der er 21 rum i den. Selv om der var lys inde i bunkeren gik jeg nu meget forsigtigt, fordi der er forhøjninger i gulvet flere steder og også huller, så jeg kiggede nedad det meste af tiden. Men jeg fik da set en del af rummene ved at gå igennem fra indgang (til venstre på billedet) til udgang.

Lemvig Strand Camping

Efter frokost gik jeg en tur rundt på campingpladsen og dette billede er taget lige ved min plads og hen ad gaden med sommerhus-område i baggrunden

Eftermiddag

Efter turen rundt på pladsen kørte jeg igen til Kronhede og Klosterhede Plantager. Jeg ville ud at se på et par høje og kørte derfor ad Gl. Landevej, hvorfra billedet er taget.

På gåtur i skoven

Dette foto er taget da jeg kom til en lavning på vej ind ad Staldhøjevej i retning mod Rishøje

Og så lige et billede af en flot svampevækst på en myretue

Den ene af højene der samlet hedder Rishøje. I vandrefolderen står der: I den vestlige del af Klosterheden ligger Rishøje, der er en større samling af gravhøje beliggende i granbevoksningen omkring Rishøje Brandlinje.

På gåtur i skoven

Jeg gik nu tilbage til bilen og kørte videre ad Gl. Landevej og stoppede på en P-plads ved Øvejen og gik lidt videre hen til Buldremosevej og ind ad den. Herfra kunne jeg se Fladhøj, som i beskrivelsen er en stor bronzealderhøj. Menneskene i bronzealderen har muligvis brugt højen til religiøse ceremonier. Højen er i hvert fald flad som det fremgår af billedet. Jeg orkede ikke at bevæge mig helt ind til den, så billedet er taget på noget afstand.
- og så lige et sidste foto af Gl. Landevej inden jeg kørte tilbage til campingvognen.

Mandag 7. august

Overskyet, let vind og byger og så kun 12,7 grader på campingpladsen kl. 7:40.
Øv - det måtte godt have været tørvejr i det mindste, men jeg kørte nu afsted på en lidt længere tur alligevel. Fotoet her er fra Armosevej på vej mod Lomborg

Dagens køretur

Jeg kunne have valgt at gå på museum - bortset fra, at flere af dem er lukkede om mandagen, men der er også en del der er åbne her i sommerperioden. Men jeg har desværre aldrig været rigtig god til at gå på museum i traditionel forstand. Men jeg har det fint med at besøge f.eks. friluftsmuseer (som f.eks. Glud som jeg har fortalt om under mit besøg ved Vejle Fjord). Jeg vil dog gerne henvise til at der er flere udstillinger bare her i Lemvig - både på Lemvig Museum og på Museet for Religiøs Kunst. Se links. Og der er flere endnu. Nogle af de ting, der kan ses herfra Lemvig har jeg omtalt fra mit besøg hos Toftum Bjerge Camping. De to pladser ligger så tæt på hinanden, at de begge kan bruges som udgangspunkt for de samme seværdigheder. Derfor har jeg valgt at køre en tur i dag, hvor jeg kører syd om Nissum Fjord og fortæller lidt om, hvad jeg ser på undervejs.
Billedet her er fra Rammedige, som er en ca. 2000 år gammel forsvarsvold med tilhørende voldgrav, der ligger i tilslutning til en imponerende gruppe på 13 bronzealderhøje på et højdedrag vest for landsbyen Ramme.

En sort flagstang

På Skalstrupvej stødte jeg på en sort flagstang, dog med et reglementært Dannebrog hejst. Jeg var lidt forundret, men flaget står ved indkørslen til Flamingo Naturpark, som jeg dog ikke kørte ind til.
Lige kort vej fra dette sted er jeg kørt forbi Fru Pedersens Have, som de der ser TV MidtVest måske har set udsendelser fra.
Jeg er på vej mod Vemb fra Bøvlingbjerg via Skalstrup.

Felsted Kog

Inden jeg nåede til Vemb så jeg et skilt til et fugletårn og det fristede mig til at køre ind for at se, hvad man kunne se herfra. Det viste sig at det var Felsted Kog jeg kom ind til. Inde i tårnet er der en planche med oversigt over de fugle man kan se her. Min kikkert er dog ikke super til det formål, men jeg så da nogle fugle. Og på vej herind så jeg et par store stære-flokke. Her et foto ud fra tårnet og ned over engene.

Græm Strand

Jeg kørte fra Vemb til Ulfborg og videre herfra til Husby og ud til Græm Strand. Her holdt jeg frokostpause og spiste min medbragte madpakke. Billedet er fra stranden, hvor der var let sandfygning og temmelig kraftig blæst. Dette stykke strand er netop blevet til naturiststrand eller FKK-strand som nogen kalder det.

Mere om min tur i næste afsnit

Jeg har set og fotograferet så meget, at jeg ikke kan holde mig til én historie fra denne tur, så jeg deler den op i to afsnit og denne del handler om de første dage på turen.
I næste afsnit fortæller jeg om de sidste dage af turen inden jeg skulle hjem igen.
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk