+45 97161418

Campingtur Lemvig 2

På vej videre

Billedet her er fra Raketvej på vej hen til Græmvej, hvorfra jeg kom ud af Husby Klitplantage og fortsatte turen hjemover igen.

Oversigtskort

Ved Bjerghuse Strand var dette glimrende oversigtskort, som viser lidt af det område jeg er kørt igennem her sidst på formiddagen

Geopark Vestjylland

På visitnordvestjylland finder vi en omtale af Geopark Vestjylland, som omfatter en hel del af vest- og nordvestjylland. Jeg har taget følgende tekst fra hjemmesiden:

Vestjylland og den vestlige del af Limfjorden udgør et område af Danmark, hvor istidens landskaber er storladne og rigt varierede. Man kan indenfor korte afstande opleve et stort udvalg af de danske kysttyper fra den barske vesterhavskyst ”Jernkysten” til Limfjordens mangeartede kystlandskaber. Her er 50 km vesterhavsstrand og hele 175 km fjordstrande!

Også landskabet bag kysten byder på stor variation med frodige morænelandskaber, der veksler med sandede og flade sletter, ådale og søer. Her er plantager, dyrkede marker og store heder, der byder på et væld af oplevelser. Der er siden 2011 blevet arbejdet på at gøre Vestjylland (Lemvig, Struer og Holstebro Kommuner) til en europæisk geopark efter retningslinjer, som understøttes af UNESCO.

Projektet er godt i gang, og allerede fra efteråret 2017 håber man, at Geopark Vestjylland vil være at finde på en liste over 120 geoparker i hele verden, som rummer nogle af de steder, der bedst fortæller historien om, hvordan vores klodes landskaber er blevet dannet og ændret over millioner af år. Samtidig fortæller geoparken om, hvordan naturen og mennesket har tilpasset sig forholdene efter den sidste istid.
Læs mere om projekt Geopark Vestjylland

Klitvej

Her er jeg på Klitvej mellem Bjerghuse og Thorsminde. Iflg. GPS'en er der herfra 2,3 km til Thorsminde midtby, som i dette tilfælde er ved Strandingsmuseet.

Thorsminde

Her er jeg ved Strandingsmuseet i Thorsminde. Jeg gik ikke ind, var ligesom mere opsat på at komme hjem til min campingvogn igen, men via et par små svinkeærinder op langs med kysten.

Bovbjerg/Ferring

Jeg kørte fra Thorsminde via Fjaltring til Ferring. Billedet her viser Jens Søndergaards Museum i forgrunden og Bovbjerg Minimuseum i baggrunden.

Ved Ferring Strand

Jeg gik op til minimuseet og kiggede ud over skrænten og det syn viser jeg her.

Retning mod Ferring Sø

Jeg er her på Brændgårdvej med retning mod Ferring Sø. Jeg kørte forbi søen, som pga blæsten havde små krappe bølger at vise frem.

Søgårdevej - Lemvig Strand Camping

Her er jeg på vej ned ad Søgårdevej og her kan vi se ned over Lem Vig og også se dele af campingpladsen i billedet. Flot beliggende og flot udsigt herfra - men selvfølgelig endnu bedre i solskin.

Tirsdag 8. august

Her er jeg undervejs til Thyborøn og er her på vej op til udsigtspunktet ved Hygum Bakker. Herfra er der en fin udsigt langt ud i landskabet. Der er 36 gravhøje inden for en kvadratkilometer, hvoraf de 27 er fredede.

Herunder fortæller jeg så om en god gåtur i Naturrum Thyborøn

Naturrum Thyborøn

Jeg havde i aftes læst på nettet, at der i sydenden af Vesterhavsgade i Thyborøn var noget, der blev kaldt for Naturrum Thyborøn og at der er et par vandreture i området. Det jeg læste syntes jeg var så spændende, at jeg fik lyst til at tage mig en spadseretur. Jeg kan ikke klare at gå 11 km, som den ene tur er på, men jeg tænkte, at jeg burde kunne klare den 4 km lange tur.
Der er her ved P-området hvorfra naturrummet udgår toiletbygning og en overdækket spiseplads, så man kan sidde i tørvejr og spise sin madpakke, hvis der skulle være fugt i luften en dag.

Her er kortet på planchen ved p-pladsen. Jeg kunne godt have tænkt mig om der var mulighed for at få et kort, som man kan tage med sig på turen, men jeg måtte nøjes med at tage et billede med min mobil, så jeg kan forstørre det, hvis jeg får brug for det.

Naturrum Thyborøn

Jeg var i tvivl om, hvor jeg skulle starte på den grønne tur på kortet, men jeg gik op på diget omkring p-pladsen og herfra gik der en asfalteret vej ud i klitterne langs med kysten og med det lave område med søer til den anden side. Jeg viser her et billede af noget af stranden lige ved starten på turen.

Det er ikke kun bunkere der præger stranden. Lidt længere mod syd er der udsigt til høfder, som det ses på billedet.

Dette er vejen jeg skal bevæge mig ud ad. Det er simpelthen en sti i klitkanten, så det er ikke alle steder at man bare kan sætte fødderne. Der var flere steder, hvor sandet skred under fødderne uden at det dog var farligt - så det gik fint, men var lidt tungt ind imellem.

Naturrum Thyborøn

Der var fodspor fra en der havde gået her tidligere på dagen, så jeg havde lidt at rette mig efter

Jeg er nu gået en tur ned på stranden inden jeg går videre ad stien i klitterne.

Her kigger jeg lige bagud mod Thorsminde ad den sti jeg lige er kommet ad.

Naturrum Thyborøn

Ud for høfde 49 drejede jeg væk gennem en høj klit og begyndte at bevæge mig ind i land. Her udsigten fra kanten af klitten inden jeg gik ned på det lave område.

Her er jeg kommet ud på fast vej og kan for første gang se et skilt om at jeg er på den rigtig rute, nemlig den 4 kilometer lange. Cheminova kan anes i baggrunden.

Og det her er så vejen tilbage til Thyborøn

Naturrum Thyborøn

Og så det sidste billede inden jeg er tilbage ved P-pladsen

Lemvig Marina

Efter frokost gik jeg en tur ud på Marinaen, som er lige ved siden af campingpladsen. Her et kig på nogle af de mange både, der ligger her.

Marina, campingplads og sommerhuse

Hele området her er ferieområde. Dette billede er taget på vej væk fra marinaen og hen over lidt af campingpladsen og op mod sommerhusene bag campingpladsen. Der er også mange ferielejligheder ved marinaen.

9. august - hjemturen

På campingpladsen var der overskyet, diset, 15 grader og let vind. Jeg var færdig til at køre efter afregningen og kom afsted kl. 9:53.
Vejret skiftede ret hurtigt til det bedre og jeg kørte hjemad og kom i en meget kraftig regnbyge mens jeg kørte gennem Herning.
Det var tørvejr igen da jeg kom hjem efter i alt at have kørt 421,7 km på turen.
Det var et heldigt tidspunkt jeg kom afsted på, for der gik ikke mange minutter efter at jeg havde stillet vognen på plads før det begyndte at blæse mere op og her i eftermiddag har det blæst temmelig meget ind i mellem.

En god tur fik jeg ud af det selvom vejret drillede lidt ind i mellem og jeg fik set de ting, jeg gerne ville se.

Campingpladsen er god med en masse faciliteter, som jeg ikke har prøvet, men de er der for dem, der har brug for det, f.eks.: spabaderum, massagestol, børneafdeling og puslerum, samt adgang til indendørs svømmehal med stort bassin, børnebassin, spa, tyrkisk bad og sauna. Pladsen har TV-stue, møntvask, trådløst internet, fælles grill, stort fælles telt, minigolf, beachvolley, boldbane, spillerum med poolbord, airhockey, fodboldspil m.m.

9. august 2017
Jørgen
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk