+45 97161418

Campingtur til Hobro juli 2016 (1)

Udgangspunkt for denne tur er Bramslev Bakker Camping ved Hobro

Jeg har lavet min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre rundt ude i naturen og se på den.
Jeg planlægger min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg finder interessante at se på og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp.

Jeg valgte Hobro-området som mål for min campingtur og bookede mig ind hos:

Bramslev Bakker Camping, Bramslev Bakker 5, Valsgård, 9500 Hobro.
Tlf. 40 29 52 53. Mail: mail@bramslevbakker.dk

Billedet herover er fra campingpladsens hjemmeside og viser rigtig godt, hvor smukt pladsen er placeret i landskabet Bramslev Bakker.

Jeg ankom til campingpladsen lørdag den 16. juli efter en køretur på 103,6 km og kom ind på plads 79. Turen hertil forgik i fint vejr uden videre vind og med sol det meste af tiden. Jeg kørte hjemmefra kl. ca. 13.45 og var fremme ca. kl. 15.25.
Pladsen ligger rigtig flot placeret tæt på Mariager Fjord. Inde fra selve pladsen kan man ikke se ned over fjorden, men man skal ikke mange meter ud mod indkørslen til pladsen før der er udsigt ned over bakkerne og fjorden. Rigtig flot efter min mening.
Jens Jørgen Vestergaard bød velkommen og fortalte mig lidt om, hvor de forskellige faciliteter mv. var at finde og så kunne jeg gå ind og finde mig en ledig plads, hvorefter han kom og besøgte mig senere på dagen for at se, hvor jeg havde lagt mig og for at høre om der var noget jeg var i tvivl om hvor var, eller om jeg havde andre spørgsmål.

Altså en rigtg fin og venlig modtagelse.

Søndag foregik dels i veterantog og på campingpladsen

Jeg havde sat mig for at jeg ville prøve at køre en tur med veteranbanen fra Mariager til Handest søndag, hvor de ifølge køreplanen kører med damplokomotiv som trækkraft for togstammen.

Efter bad og morgenmad satte jeg mig i bilen og kørte via Hobro til Mariager. Mariager-Handest Veteranjernbane, Ny Havnevej 3, 9550 Mariager. Se mere om banen på hjemmesiden. Køreplan, priser og meget andet kan ses her.
Jeg kom i god tid til afgang og gik rundt og så på de forskellige togvogne, der står på sporene ved banegården. Der er meget at se på og her viser jeg nogle billeder fra toget. Jeg fik en længere sludder med manden, der solgte billetter da jeg var inde for at købe en billet til turen. Han var nok lidt ældre end jeg, så vi kunne begge huske at der var jernbanedrift med damptog for år tilbage.

Prisen for en retur-billet var 120 kr.
Der var afgang fra Mariager kl. 11.00 og efter et kort ophold i Handest for at de kunne flytte lokomotivet til den anden ende af togstammen kørte vi fra Handest kl. 12.10.

Jeg var tilbage på campingpladsen kl. 13.40 efter en sjov togtur.

Fotoet herover viser nogle af den gamle godsvogne der står på sporene i Mariager.
Togmateriel i massevis. Her et passagertog af ældre årgang, så vidt jeg kan se drejer det sig om: FFJ M 1210 der er blandt de mange teaktræs-beklædte motorvogne, kaldet Triangel-motorvogne efter fabrikken i Odense af samme navn. I mange afskygninger leverede fabrikken i 1923-39 sådanne vogne, bygget op som personvogne, men med motor og førerplads i den ene ende.
Dette billede viser den togstamme, som kørte turen til Handest. Om vognen i forgrunden kan man på hjemmesiden læse bl.a. I 1969 kom den til Helsingør Jernbaneklub, men i 1977 byttede den med Dansk Jernbane Klub. Da den i 1983 kom til MHVJ, var den raseret af hærværk og kunne først vises frem for publikum i 1989 efter et meget stort restaureringsarbejde
Interiøret i en af de gamle flotte vogne
Dette lokomotiv trak togstammen til Handest og retur. Der var et enkelt stop undervejs. Iflg. køreplanen er der på denne tur afgang fra Mariager kl. 11.00, fra True kl. 11.26 og ankomst til Handest kl. 11.50
Køreplanen for hjemturen er med afgang fra Handest kl. 12.10, True kl. 12.36 og ankomst til Mariager kl. 13.00.
Toget kan også standse ved fem andre stationer undervejs, hvis der er passagerer, der skal af eller på toget.
Lokomotivet her: HV 3 fra 1928 er blandt de kraftigste lokomotiver bygget til de danske privatbaner.
Min billet - lige som i gamle dage af pap og med datostempel på. Der kommer også en konduktør rundt og klipper i billetten, som man gjorde i gamle dage - og dem er jeg gammel nok til at kunne huske.
Her ses toget i Handest, mens vi ventede på at de blev klar med at flytte lokomotivet til den anden ende af togstammen.

Om Handest stationsbygning kan man bl.a. læse følgende på hjemmesiden: MHVJ har fået brev fra Slots- og Kulturstyrelsen om, at Handest stationen er fredet.

Fredningen omfatter Handest stationsbygning med brændeskur og plankeværk samt de nære omgivelser, herunder den støbte betonperronforkant og læsserampen ved pakhusdelen.

Tilbage på campingpladsen

Dagens køretur i bilen frem til toget og tilbage var på 44,8 km.
På billedet ses facilitetsbygningen, som er placeret tæt på indkørslen til pladsen. Den høje gule bygning til venstre i billedet er stedets restaurant. Se restaurantens hjemmeside her. Jeg har ikke besøgt restauranten. Men har set at der var mange gæster både lørdag og søndag.

Mariager Fjord

Et af mange udsigtsbilleder som jeg tog ned over bakkerne mod fjorden. Det er bare så flot at se på - og så går der får på bakkeskråningerne og græsser. Der er en vej fra campingpladsen ned til fjorden, hvor der også er et badested.

Mandag var det omegnen jeg begyndte at kigge på

Dette foto er taget på Låenhusvej hvor jeg er på vej ind i et naturskønt område med både bakker og dale. Og på en af de mindre veje, som jeg elsker at køre ad, fordi det går stille og roligt fremad og der er mulighed for at se en masse og stoppe op for at se nærmere på et eller andet interessant.
Efter en flot tur kom jeg frem til Kielstrup Sø, hvor jeg stoppede et par minutter for at se på landskabet.

Kielstrup Sø og Høllet

Ved Kielstrup Sø er der et flot landskab og der skulle også være et rigt fugleliv omkring søen. Jeg så nu ikke særligt mange fugle, men jeg kiggede også først og fremmest på landskabet og tog ovenstående billede - som ikke er af søen men udsigten over mod bådlejet Høllet, men søen er lige bag mig på billedet.

Mod Havnø Mølle

Jeg fortsatte forbi Høllet og Stinesminde til Oue. Herfra via Ouegård, Vive, Østergårde til Hadsund og herfra i retning mod Als. Lidt uden for byen drejede jeg  mod Havnø og kom ad mindre veje til Havnø Mølle. Som det kan ses på bileldet var vejret blevet konstant mørkere og med tætte skyer og jeg nåede lige at tage billedet af møllen inden det begyndte at regne i stride strømme.
Havnø Mølle er en stråtækt hollandsk vindmølle, bygget i 1842 Det er Nordjyllands ældste vindmølle.
Møllen er opført af godsejer Kristen J. Kjeldsen, Havnø.
Formålet var primært at male gryn til eksport til Norge samt at fremstille foder til godsets kreaturer.
Den velholdte mølle, der ligger smukt placeret mellem Mariager Fjord og Lounkær skovene, blev restaureret i perioden 1995-2001 og fungerer i dag som arbejdende museum.
I åbningstiden er der rundvisning i møllen, der kører, hvis vinden tillader det; og hen over sommeren males mel på særlige maledage.

Videre mod Als Odde

Fra møllen fortsatte jeg ud til vandet ad en lille vej og her stod regnen ned i stænger, så jeg vendte hurtigt tilbage ind forbi møllen og tilbage på vejen mod Helberskov. Herfra fortsatte jeg til Als Odde hvorfra billedet herover er taget. Det var næsten holdt op med at regne, men stadig meget gråt i vejret.
Jeg kørte fra Als Odde tilbage til Helberskov og tog nu vejen ind mod Als.

Mod Lille Vildmose

Fra Als fortsatte jeg mod nord til Øster Hurup og her var vejret igen flot med sol og en del skyer. Ved Dokkedal drejede jeg ind mod Vildmosegård og gennem Lille Vildmose. Jeg så ikke meget til dyr idet det igen blev regn i kraftige byger, men jeg nåede da lige at stoppe ved udkørslen fra Vildmosen og tog ovenstående billede inden det igen begyndte at regne. Herfra fortsatte jeg til Smidie, Bælum, Terndrup.

Rebild Bakker

Fra Terndrup tog jeg vejen mod Siem, Torup, Hellum, Skørping, Rebild og til Rebild Bakker. Billedet er fra bakkerne på vej ud mod Rold. Jeg fortsatte via Gandrup og Vebbestrup, hvor der er et berømt ismejeri. Der var mange mennesker, men jeg følte ikke lige trang til at stoppe og spise is i det kedelige vejr.
Jeg kørte i retning mod campingpladsen ad en lille omvej over Øster Doense, Tinghøj, Rostrup, Oue, Houtved, Kielstrup, Karl og til campingpladsen i Bramslev Bakker.
Selvom det var et kedeligt vejr havde jeg alligevel en god køretur og så mange forskellige interessante landskaber. Jeg kørte denne dag 141,4 km og var tilbage ca. kl. 13.50 og lige i tide til at få mit håndklæde mv. ind inden det også begyndte at regne på campingpladsen. Tøjet var blevet tørt, så det har nok ikke regnet så meget her.

Rundtur syd for Mariager Fjord

19. juli kørte jeg fra Campingpladsen til Valsgård, Redsø, Oue, Vive, Hadsund til Hadsund Syd og tog turen på sydsiden af Mariager fjord til Assens og Mariager. Jeg kiggede mig lidt om i Mariager og tog et par billeder, hvoraf jeg har taget to med her fra torvet i Mariager.

Mariager

På billedet ovenover dette viser vejviseren mod Hohøj og der planlægger jeg at køre til efter at have set lidt mere på Mariager. Her et billede mere fra torvet. Jeg kørte ud ad vejen, som ses på billedet og tog retning mod Hohøj.
Mariager Museum er indrettet i en hyggelig 300 år gammel købmandsgård midt i den gamle klosterby Mariager. Jeg har dog ikke besøgt museet, men laver et link til det, så læseren evt. kan kigge lidt på det.

Hohøj

Efter en rigtig smuk køretur ud gennem Mariager by og gennem et stykke skov kom jeg til et skilt med Hohøj og drejede den vej på.
En plancheudstilling i Det Røde Hus fortæller udførligt om Hohøj.
Der er også en »toiletbygning« bag det røde hus, men her følte jeg absolut ikke trang til at gå ind!
Men ellers var det et interessant sted.

Udsigt fra Hohøj

Hohøj er Skandinaviens største gravhøj med en egenhøjde på 12 m og en diameter på ca. 72 m. Som den ligger på et af Jyllands højeste punkter med en vid udsigt over Mariager Fjord og bakkelandet  omkring, er den et af vore fornemste oldtidsmindemærker.

Mindesten ved Hohøj

Ved foden af Hohøj er opsat en mindesten, som jeg viser herover.
Stenen er opsat til minde om Sønderjyllands genforening med moderlandet i 1920.

Teksten på stenen er:
Minde om Sønderjyllands genforening med moderlandet 1920
Det lyder som et æventyr
et sagn fra gamle dage
en røvet datter dybt begrædt
er kommen frelst tilbage

Udsigten fra Hohøj

Jeg bevægede mig op på toppen af højen. Det var først da jeg skulle ned igen, at jeg opdagede at der er en fin sti at gå på op og ned til højens top.
Men udsigten er rigtig god som billedet også fortæller lidt om.
Læs selv lidt om Hohøj.

Videre ud i landskabet.

Fra Hohøj fortsatte jeg til Alstrup, Skrødstrup, Sem, Kastbjerg til Havndal. Herfra gik turen videre via Dalbyover, Øster Tørslev, Tvede, Linde, Jennum, Spentrup til Hvidsten. Her har jeg taget et foto af en af Hvidsten Kros bygninger. Hvidsten kro hører til landets ældste. De ældste bygningsdele på Hvidsten kro stammer tilbage til Chr. d. 4.'s tid. Men udover at være en gammel kendt kro kender mange den også fra krigens tid og fra filmen og bogen om Hvidsten Gruppen.

Handest

Fra Hvidsten kørte jeg til Gassum, True, Svenstrup, Broløs, Vr. Tørslev, Glenstrup og til Handest, hvor jeg ville være til kl. 11.50 når veterantoget fra Mariager skulle være fremme. Jeg kunne godt tænke mig at se, hvilket lokomotiv de brugte denne dag. Det var et flot rødt lokomotiv, som ses på billedet herover. Læs evt. mere om lokomotivet på dette link. Efter at have set toget kørte jeg videre via Hobro til Valsgård og til campingpladsen for at spise frokost. Jeg har denne dag kørt 114,3 km

Eftermiddag på campingpladsen

Efter frokost gik jeg lidt rundt på pladsen og sad også og læste i en af mine medbragte bøger.
Fotoet herover viser restauranten, som ligger i tilknytning til campingpladsen.

Så måtte jeg hastigt hjem

Jeg tog et billede af min campingvogn og bil inden jeg gik ind for at gøre klar til at lave aftensmad.
Og herefter gik det pludseligt stærkt - jeg blev kaldt hjem pga. dødsfald -  med at pakke ned og gøre klar til at køre hjem - jeg var lige ved at glemme antennen, men mine naboer gjorde heldigvis opmærksom på at jeg ikke havde fået sænket den. Jeg var hjemme ved 22-tiden og da stod triptælleren for hele turen på 508,2 km
Jeg fik ikke set alt det jeg havde tænkt på, men efter begravelsen tog jeg hertil igen, og det kan man læse om i næste afsnit om Hobro, som kommer på om et stykke tid.
Bortset fra det ind imellem trælse vejr og den kedelige afslutning på turen har det været en god tur jeg var afsted på. Jeg har kørt og gået og set på ting - mest natur - som jeg kan lide det og det skriver jeg mere om senere.

29.03.2017

PS.: Hvis du har lyst til at se alle billederne fra denne tur så find dem på: www.mi-jo-asmussen.dk
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk