+45 97161418

Campingtur til Tolne aug. 2016 (1)

Udgangspunkt for denne tur er Tolne Bakker Camping i Nordjylland

Jeg har lavet min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre rundt ude i naturen og se på den.
Jeg planlægger min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg finder interessante og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp.

Jeg valgte Nordjylland som mål for denne campingtur idet jeg ikke kender dette område særlig godt og fandt så frem til en campingplads via Campingrådets hjemmeside og bookede mig ind hos:

Tolne Camping v. Kurt Mortensen
Stenderupvej 46, 9870 Sindal
Tlf: 98 93 02 66
Mobil: 25 73 02 66
E-mail: info@tolne-camping.dk

Jeg kørte i fint vejr til Nordjylland og tog hjemmefra kl. 10.48. Jeg tog dog en omvej dertil, idet jeg var en tur i Them for at købe ost på vejen og derefter iflg. GPS'en via motorvejen til E45 og nordpå videre til Hjørring hvor jeg drejede mod Sindal. Og herfra er der ca. 9 km til campingpladsen, som ligger rigtig skønt midt i naturen.
Jeg kørte ind til pladsen kl. ca. 15.15  efter 265,5 km og holdt i kø bag to andre campingvogne, heraf en fra Holland.
Jeg fik en fin modtagelse og da jeg ikke havde været på pladsen før, blev jeg vist rundt for at få et overblik over, hvor der ville være muligheder for at placere mig. Der er både skov og åbne arealer at vælge imellem, så det er lige med at beslutte sig til om det er bedst at ligge i sol eller delvis i skygge. Jeg valgte en plads med sol til sidst på eftermiddagen og med forholdsvis kort afstand til nærmeste facilitetsbygning.
Denne campingplads fungerede rigtig godt for mig som udgangspunkt for mine ture rundt i det nordjyske. Turene fortæller jeg noget om herunder og jeg har fundet links til nogle af tingene, så du som læser kan kigge nærmere på stedet, hvis det fanger din interesse.

Tolne Camping fortæller om sig selv:

Campingpladsen ligger i kanten af Danmarks nordligste bøgeskov Tolne skov. Pladsen er opbygget i et kuperet terræn, med blandet løv og nåleskov. Her er 150 pladser, og 12 hytter, hvor mange er nænsomt placeret i naturlige lysninger i forskellige niveauer og med en fantastisk udsigt ud i den skønne natur. Her er et rigt fugleliv, rådyr og ræve færdes rundt på hele campingpladsen. Her er gode muligheder for traveturer på områdets mange stier og  mange små oaser med ro til fordybelse. Området er meget rigt på bær og svampe, som modner i løbet af sommeren og efteråret og man er velkommen til at plukke.

Seværdighederne i landsdelen er for de fleste indenfor kort afstand. Besøg f.eks. Skagen, Råbjerg mile, Ørnereservatet, Fårup Sommerland, Nordsøcentret og Farm Fun. Eller tag familien med til stranden, her er kun ca. 9 km til øst kysten og ca. 14 km til Vesterhavet. Eller hvorfor ikke bare besøge noget mere lokalt, her er bl.a. glaskunstnere, keramikere og kunstmalere, eller Landskabs- og Landbrugsmuseet i Mosbjerg, samp fiskeri og kanosejlads på Uggerby å ved Mosbjerg. Der er gode shopping muligheder i Sindal, Frederikshavn og Hjørring, og Daglig Brugsen i Mosbjerg er kun 2 km væk.

26. august: Sol og skyer, let - frisk vind her i Tolne

Jeg gjorde mig klar til at køre en tur efter morgenbad og morgenmad. Jeg forlod campingpladsen lidt før kl. 9 og kørte til Tolne Kirkeby. Herfra videre til Rammelhøj, Lendum, Lengsholm, Løth, Morild, Sæsing. Lidt forskellige landskaber at køre rundt i og pludselig fik jeg Radio MidtVest ind på bilradioen. Det varede ikke ret længe, men det undrede mig da lidt, at den kan nå så langt væk. Jeg kørte videre mod Koldbro, Mylund, Tollestrup, Vrå og til Børglum og Børglum Kloster. Billedet er fra Børglum Kloster. Jeg gik lidt rundt og kiggede på landskabet og var bl.a. oppe ved Børglum Kloster Mølle, som ligger på den anden side af vejen. Flot udsigt heroppe fra. Jeg var ikke inde for at se klosteret, men nøjedes med at se det fra vejen.

Videre nordvestover

Fra Børglum kørte jeg videre ud mod kysten via Skøttrup til Nørre Lyngby og kom til Rubjerg Ny Kirke, som kan ses på billedet herover. Der er en kirkeruin af den gamle kirke, men den så jeg ikke. Rubjerg Ny Kirke er opført af materialerne fra den gamle kirke har jeg læst mig til.

Rubjerg Knude området

Jeg gjorde holdt ved informations/museumsbygning (Strandfogedgården) for Rubjerg området. Herfra billedet af skiltet, som fortæller om stedet.
Kortet på skiltet over dette billede er her forsøgt gjort lidt tydeligere.
Kortet er ikke helt korrekt mere, idet den P-plads, der er markeret næsten helt ude ved Rubjerg Knude ikke er der. Nu er der en stor P-plads helt ude ved Lønstrup-Løkken vejen og derfra en pæn spadseretur til knuden og fyret.

Videre til Rubjerg Knude

Efter at have kigget på kort mv. ved Strandfogedgården og have talt med en kvinde, der også var på tur, mente vi begge, at vi ville køre til Rubjerg Knude. Jeg kørte nu videre i retning mod Lønstrup og kom så til en pænt stor rasteplads hvorfra man kan gå op til fyret på knuden. Billedet herover er taget efter at jeg er kommet op i sandområdet omkring fyret. Det var en interessant tur gennem landskabet ud til klitten. Det meste af vejen derud er god at gå på - der var også enkelte, der cyklede - men på et tidspunkt er det rent sand man bevæger sig på og det er noget, der kræver rimeligt godt fodtøj. Men det er turen værd.

Fyret

Så nåede jeg op til fyret. Der er adgang til at gå op i fyret - det gjorde jeg dog ikke, idet jeg syntes at udsigten var fin nok fra foden af fyret.

Udsigten fra fyret

Der er fin udsigt fra fyret også selvom man ikke går op i det. Dette foto er taget ned mod stranden ved foden af fyret på landsiden af fyret. Den højeste del af Rubjerg Knude er 90 meter over havet og ca. 40 meter af klitten er opbygget af flyvesand og vokser fortsat iflg dette link.
Kort efter at jeg  havde taget dette foto begav jeg mig på vej ned ad klitten og kiggede på nogle skilte der står med jævne mellemrum langs stien.

Skilte langs stien til fyret

Som nævnt ovenfor er der skilte med jævne mellemrum langs stien. Skiltene er til orientering om, hvor langt inde i land man forventer at vandreklitten er om et antal år.
Læs evt. mere om Rubjerg Knude og fyret her.
Det var godt, at jeg begyndte at gå ned fra fyret, for jeg var ikke mere end lige nået tilbage til bilen før der kom en meget heftig regnbyge, så jeg tænker at der var en hel del mennesker der blev våde den dag.

Ved Mårup Kirke

Mårup Kirke - eller det der er tilbage - har jeg fotograferet i et vejr, der skiftede fra rigtig pænt lidt tidligere til nu efter den stride regnbyge lidt småregn, men en noget blæsende affære. I efteråret 2008 blev den middelalderlige Mårup Kirke ved Lønstrup nedtaget til ca. 2 meters højde. Faren for nedstyrtning var nu blevet overhængende kan man læse på Visitnordjylland.dk.

P4 Nordjylland skrev den 18. september 2015: Efter mere end 800 år er det i dag slut med Mårup Kirke syd for Lønstrup i Nordjylland. Nedrivningsarbejdet startede helt tilbage i 2008, men i dag er det endeligt slut. Dermed bliver der sat punktum for kirken, som har stået på stedet i mere end 800 år.

The Crescent forlist

På billedet ses ankeret fra skibet The Crescent, der forliste ud for kysten. Ca. 300 meter nordvest for kirken og på 12 meter dybt vand ligger vraget af det engelske krigsskib The Crescent, der forliste i 1808.
226 døde under forliset og er begravet i en fællesgrav på Mårup kirkegård. I 1895 opsatte det engelske Marineministerium en mindetavle i Mårup Kirke over tre forliste skibe. Det var foruden The Crescent, skibene »St. George« og »Defence«, som forliste længere nede langs vestkysten nogle år senere.

Nørlev Strand

Fra Mårup Kirke trillede jeg igen videre  via Lønstrup forbi Skallerup Kirke, Skallerup Klit, Slettingen og ud til Nørlev Strand, hvor dette billede er taget. Og her ved Nørlev Strand var der faktisk lidt sandfygning.
Jeg blev her ikke ret længe og kørte videre via Gårestrup, Vidstrup, Tornby i retning mod Hirtshals.

Ved Hirtshals Fyr

Jeg har for mange år siden været ved Hirtshals Fyr og kørte herind igen og gik lidt rundt. Det blev ikke så meget i dag, fordi det faktisk var temmelig koldt. Men jeg fik da taget et par billeder i forbindelse med bunkermuseet, som er her ved fyret.

Bunkerområdet ved fyret

Jeg gik som nævnt lidt rundt, men der var ikke meget ved det i gråt og trist og ikke mindst koldt vejr, så jeg tog lige et sidste billede på vej tilbage til bilen.
Sidst jeg var her for mange år siden var jeg på Hirtshals Camping, men det var formentlig omkring 1978, så det er længe siden, men campingpladsen er her da stadig.

Tilbage til Tolne

Jeg kørte nu fra fyret til Terpet, Åbyen og kom forbi Asdal Voldanlæg hvor billedet herover er taget. Asdal Hovedgaard kan føres tilbage til 1400-tallet, hvor de daværende huse lå på voldanlægget bag den nuværende gårdsplads. I dag er der ingen bygninger, men borgpladsen og tilhørende vold og vandgrav står markeret i landskabet. Voldanlægget afgræsses af får og der er offentlig adgang til voldanlægget skriver man på hjemmesiden. Da jeg kom forbi var der en P-plads med temmelig langt græs og ingen brochurer i boksen, hvor de skulle være. Men det var måske også sidst på sæsonen jeg var der?
Jeg fortsatte herefter gennem Allingdam til Mygdal, Odden og forbi Mygdal Kirke til Borrisholt. Herfra til Sindal og Mosbjerg og var straks tilbage på campingpladsen efter at have kørt 141 km denne dag.
En god og interessant dag bortset fra at vejret drillede mig til sidst, så jeg hoppede over et par steder jeg godt ville have set på.

Stendysse ved Tolne Kirkeby

Så er det lørdag 27. august og i dag fandt jeg ved skiltet »Tolne Kirkeby« ind til en dysse, som ses på dette foto. Dyssen ved Tolne Kirkeby har jeg ikke rigtig kunnet finde nogen oplysninger om.

Tværs over til Vestkysten igen

Jeg kørte uden at tage ret mange billeder den første del af turen. Min rute var fra Tolne Kirkeby via Hørmested, Høgholt, Linderum, Ugilt, Lørslev, Ilbro, Fuglsig, Hæstrup Mejeriby, Hæstrup Mølleby, Harken, Rakkeby, Sejlstrup, Hundelev, Gjurup, Tornby og her til Tornby Strand hvor billedet er taget. Stort og fladt strandareal. Jeg var lidt forsigtig med at køre rundt i sandet for ikke at risikere at køre fast. Men det var der dog ikke den store fare for her.

Hellehøj 89 m over havet

Jeg er nu gået op på Hellehøj, som når 89 m.o.h. og der er en god udsigt herfra. Hellehøj er at finde mellem Højrup og Uggerby.

Tannisby Strand

Fra Tornby Strand kørte jeg via Horne, Højrup, Snævre og kom forbi Hellehøj, som er omtalt herover. Fra Hellehøj fortsatte jeg til Uggerby, Tversted og til Tannisby. Her er en god lang tur gennem by og sommerhus områder inden man kommer ned til denne flotte strand. Og så er der en god iskiosk her »Det Blå Ishus«, som jeg kom forbi et par gange mere i de kommende dage. De laver lækre is med op til mange kugler. Jeg købte en - for mig - stor is med tre kugler og guf til 30,- kr.
Billedet er taget nede på stranden, hvor man sagtens kan køre rundt med biler.

Tilbage til campingpladsen i Tolne

Flotte fyrretræer her ved Østervej mellem Tversted og Tuen.
Da jeg havde spist min is kørte jeg i retning mod Tuen og undervejs tog jeg billedet. Fra Tuen kørte jeg forbi Sørig Kirke og drejede over mod Bindslev og via Sønder Bindslev til Sindal, hvor jeg var inde for at købe lidt ind i Rema1000 inden jeg kørte videre til Tolne Kirkeby og ud til campingpladsen.
Denne dag kørte jeg i alt 129,8 km

Søndag i regnvejr

Søndag den 28. august var det overskyet med mange byger og let vind. Kl. 6.40 forsvandt strømmen og kom igen kl. 7.14 første gang - og så er det kommet og gået 10-15 gange indtil jeg har kunnet høre nyheder her kl. 7.30 - så nu har det virket i 7 minutter ud i et stræk. Det er pænt træls, så jeg kører køleskabet på gas i øjeblikket og har varmet vand til min morgente på gasblusset. Men herefter virkede strømmen igen som det skal.
Jeg hørte senere på dagen, at der var et problem hos en campist, som havde tændt sin kaffemaskine i forteltet adskillige gange og hver gang forsvandt strømmen. Så hvor ofte skal man lige prøve? Jeg vil tro at to-tre gange ville være nok for mig til at finde ud af ikke at bruge maskinen!
Det fortsatte hele dagen med at regne mere og mindre, så jeg har læst Skagen-brochurer og fundet ud af forskellige ting, som jeg gerne vil se på, men nogle af stederne er entreen så høj, at jeg nok vælger at nøjes med at se på det i forbifarten.
Jeg brugte også en stor del af dagen til at læse i en af mine medbragte bøger og se lidt tv ind imellem. Aftensmaden bestod af skinkeschnitzel med kartofler, hollandaisesauce og en skål blandet salat.
Ingen billeder fra den dag.

Mandag

Mandag den 29. august startede aldeles overskyet, meget fugtigt og med en jævn vind. Det blev heldigvis bedre vejr ved godt middagstid, men jeg kørte alligevel afsted ca. kl. 9 i 11 graders varme.
Turen i dag gik fra campingpladsen til Tolne og herfra til Vogn til Jerup og ud til Jerup Strand.
Billedet er oplysningsskiltet ved stranden om at det er et habitatsområde med bl.a en sjælden sommerfugl, Hedepletvinge.

Jerup Strand

Jeg gik fra P-pladsen ned til stranden og tog dette billede. Der er to shelters ved P-pladsen, som man må bruge én nat.

Ålbæk Havn

Jeg kørte tilbage til vejen mod Skagen og svingede så ind til Ålbæk Havn, hvorfra billedet er taget. Jeg har altid godt kunne lide at bevæge mig rundt på et havneområde og se lidt på hvad der foregår.

Videre mod Skagen

På min videre færd i retning mod Skagen gjorde jeg holdt ved Bunken Strand. Der er en stor P-plads, hvorfra der en en sti ud til stranden. Jeg gik en tur derud og endte på toppen af denne klitrække, tog nogle billeder, hvoraf det ene er dette med udsigt ned over stranden.

På vej til den tilsandede kirke

Jeg kørte videre mod Skagen og kom så til vejen ind til Den tilsandede Kirke. Her er jeg på vej ind mod Den tilsandede Kirke ved Skagen. Der er en pæn lille spadseretur derind fra P-pladsen. Jeg så iøvrigt, at de i kiosken ved P-pladsen sælger is som ved Tversted, samme fabrikat og tilberedning, men her er prisen til gengæld 38 kr.!

Den tilsandede kirke

Det er et klitlandskab med bl.a. mange fyrretræer der præger området omkring kirken. Men nu er jeg inde i kirketårnet. Tårnet blev i 1903 fredet som fortidsmind og vedligeholdes nu af Miljø- og Fødevareministeriet.
Døbefonten og det murede alterbord er stadig begravet under sandet. En prægtig altertavle med over 60 forgyldte træfigurer og et engelsk skab med alabastfigurer er blandt det forsvundne inventar. Den forgyldte knop på alterkalken er det eneste middelalderlige levn fra den gamle kirke, som findes i Skagens nuværende kirke. Fra tiden efter reformationen i 1536 er der kun to lysestager fra 1598 og altersølvet. Da kongen gav tilladelse til at lukke kirken solgte man murene til nedbrydning og genbrug. De blev dog kun fjernet over de sanddynger, der havde lejret sig ved kirken og murene er derfor bevaret i op til 3 meters højde. Sandlaget over kirkegulvet blev efterhånden 4-5 meter tykt. Tårnet skulle bevares som sømærke og blev kalket hvidt i 1816.

Rundt om kirken

Her er jeg på vej bagom kirketårnet.. St. Bededag 1775 nåede flyvesandet kirkemuren og i de følgende år voksede sanddyngerne og kongen tillod i 1795 at kirken blev lukket.

Det Hvide Fyr

Så har jeg kringlet mig ind gennem de små gader i Skagens indre ved hjælp af GPS'en og er nu kommet ud til Det Hvide Fyr, som nu ikke bruges som fyr mere, men til bl.a. kunstudstillinger.
Vippefyret, som oprindeligt blev opført i 1627 og var Danmarks første vippefyr med åben brændekurv. Princippet er enkelt, man vipper kurven ned til jorden og fylder den med bærndbart materiale og tænder op. Når fyret vippes op, kan den brændende kurv ses på lang afstand.
Vippefyret tændes hvert år Sankthans aften hvor mange mennesker samles omkring det. Fyret blev rekonstrueret af Carl Locher i 1913 i anledning af Skagen bys 500 års jubilæum. Senere rekonstrueret i 1958.
Og så ser det ud til, at fyret er blevet renoveret igen i 2016. Det står der ikke noget om i brochuren, hvor jeg har hentet de andre oplysninger, men skiltet taler sit tydelige sprog.

Vippefyret

Her har jeg »overbehandlet« billedet lidt, så det er lidt nemmere at se nogle af detaljerne. Med den belysning der var da jeg tog billeder af fyret kunne det næsten ikke undgås at der blev alt for meget modlys. Men jeg tog dette billede, som nok er det bedste, der viser hvordan fyret ser ud.

Nordspidsen

Jeg kørte ud til Grenen og rundt på P-pladsen og så afsted igen. P-pladsen ved Grenen og i Højen må kun benyttes med P-billet, så derfor stoppede jeg ikke - jeg gider ikke betale for alt, så nogen ting må jeg jo gå glip af.
Nå, men ingen bitre udladninger her. Jeg ville dog godt have været ud til Grenen. Det er mange år siden jeg var der sammen med mor og far. Men da jeg så kørte derfra igen og kom næsten tilbage til vippefyret tog jeg så den første vej ud af rundkørslen og kom nu ud forbi vejen til Skagen Nordstrand. Jeg tænkte at jeg ville køre derind for at se, hvordan der så ud der. Der er et militær anlæg derude, men fuld offentlig adgang til stranden når man er lidt forbi det indhegnede militærområde.
Og herude kom jeg så til en P-plads med bl.a dette skilt, som fortæller, at jeg nu er nordligere end hvis jeg var kommet ud til Grenen. Der var kun ganske få biler her. Det blæste temmelig meget og jeg tog min vinterjakke på. Ved Grenen var der ikke en ledig parkeringsplads uden at man skulle et langt stykke væk fra hvor udstillingsbygningen om Grenen var. Så det var fint at opdage, at man kan komme ud til vandet ved Skagen uden at det myldrer med mennesker.
Jeg spiste mine medbragte knækbørdskiver her og så gik jeg en tur på stranden inden jeg kørte videre efter at være blevet blæst godt igennem.
Jeg var ikke klar over, at nordspidsen bøjer så meget af, som kortet her viser.

Tolne turen fortsætter under ny fane

For ikke at gøre afsnittene alt for lange, fortæller jeg om min Tolne-tur i to dele.
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk