+45 97161418

Campingtur til Tolne aug. 2016 (2)

Udgangspunkt for denne tur er Tolne Bakker Camping i Nordjylland

Jeg har lavet min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre rundt ude i naturen og se på den.
Jeg planlægger min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg finder interessante og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp.

Jeg valgte Nordjylland som mål for denne campingtur idet jeg ikke kender dette område særlig godt og fandt så frem til en campingplads via Campingrådets hjemmeside og bookede mig ind hos:

Tolne Camping v. Kurt Mortensen
Stenderupvej 46, 9870 Sindal
Tlf: 98 93 02 66
Mobil: 25 73 02 66
E-mail: info@tolne-camping.dk

Dette er anden del af min fortælling fra denne dejlige campingtur.

Og jeg fortsætter hvor jeg stoppede i del 1:

Klitter og hav ved Skagen Nordstrand

Vandet er pænt bølget at se på.
Nordstrand: Adgang fra Buttervej og Batterivej. Nordstrand er reelt Danmarks nordligste punkt, idet Grenen vender mod øst.
Jeg gik mig en tur ud på stranden med vinterjakke og en varm kasket på. Det blæste temmelig meget - i hvert fald i forhold til hvad jeg bryder mig om - men det er jo sundt med frisk luft, så jeg gik rundt på stranden et stykke tid.

Nordstrand

Der er bølger på med skum hele vejen ud mod horisonten.

Højen (Gl. Skagen)

Udsigt mod Ruths Hotel i Højen (Gl. Skagen).
Se! - det er begyndt at lysne lidt mere og det er også lige som om at vinden er lidt blidere her.

Kandestederne

Her ved Kandestederne er der betonvej.
Kandestederne: Kandestedvej ender på stranden, hvor det er lovligt at køre i bil. Stranden er ganske bred og fast og med høje klitter, der giver en fantastisk udsigt over havet og det flade landskab. En fredelig badestrand iflg. Visitnordjylland.
Den dag jeg var der ville jeg nu ikke turde køre ned på stranden idet der var vand ind over sandet tæt op mod betonvejens afslutning.

Råbjerg Mile

Jeg er nu kørt ind i land igen og stoppet ved parkeringsanlægget ved Råbjerg Mile. Her er tung sand at gå i. På vej op på Råbjerg Mile. Sandet bliver meget mere fast lidt længere oppe.
Danmarks største vandreklit, som ikke er standset med tilplantning, hedder Råbjerg Mile og "ligger" lidt syd for Skagen og kort fra Kandestederne.

Oppe på milen

På vej mod toppen - det snød lidt, for det jeg troede var toppen set nedefra viste sig ikke at være toppen alligevel, så jeg måttet lidt længere op/ind i sandbunken for at nærme mig toppen.
Der er godt nok mange kubikmeter sand. Milen fylder godt 100 hektar.

Sand, sand og atter sand

- Ja, det kan godt siges, men der er altså noget fascinerende over alt det sand, så der kommer mere...
Stadig på vej mod toppen.
Milen er ca. 1000 meter på hver led, indeholder 3,5 millioner m3 sand, op til 40 meter høj og dækker et areal på ca. 2 kvadratkilometer - og så vandrer klitten 15 meter årligt mod nord-øst. Det vil derfor sige, at om ca. 100-200 år er hovedvejen til Skagen dækket af sand, og at træer og lignende, som efterhånden bliver dækket af Råbjerg Mile, dukker op på den anden side ca. 40 år senere. Det samme gør små "milesøer", som er fordybninger forårsaget af det varierende grundvandsniveau. Disse søer er i starten fattige på næring og vegetation, men efter lidt tid vender planterne tilbage iflg. oplysningerne på Visitnordjylland.

Skiveren

Stranden ved Skiveren.
Den lidt barske natur kan opleves ved Kandestederne og Skiveren. Råbjergvej ender på stranden. Meget bred og fast sandstrand med god plads til både solbadning og leg, som boldspil og drageopsætning.
Det var her ved Skiveren at tidligere statsminister Jens Otto Krag havde sommerhus.

På vej tilbage til campingpladsen - med en lille afstikker...

Tversted er en lille hyggelig landsby bebygget med smukke, gamle huse i egnens stil - og den blå iskiosk. Hvis du kører direkte gennem Tversted med de hyggelige gamle huse, holder du på en af vestkystens bedste og bredeste strande, med høje klitter og store vidder. Stranden er en oplevelse på alle årstider. På bygaden finder du hyggelige gallerier og små kunsthåndværkere, der laver keramik, glaskunst, strik og billedkunst af høj kvalitet.
Og som nævnt i teksten den blå iskiosk, som jeg »kom til« at besøge på vejen tilbage til campingpladsen. Lidt lækkersulten har man vel lov at være!
Kørte ialt 129,2 km i dag.

En rundtur på og ved campingpladsen

Efter at jeg havde spist min frokost gik jeg en tur rundt på campingpladsen og også lidt uden for og det kom der selvfølgelig også nogle billeder ud af.
Her ses den facilitetsbygning, som jeg benyttede. Det lille hus til venstre er beregnet til bl.a. opvask og køkken. Der er også spiseplads for teltliggere sammen med køkkendelen og så er der også vandafhentning og udslagsrum dernede.

Tolne Camping

Her er jeg gået op ad vejen hvorfra billedet herover er taget. Der er ret langt ned bag stenene. Pladsen ligger i et temmelig kuperet terræn, så der er mange muligheder for at ligge både oppe og nede og inde i skov og i fuld sol.

Mon ikke det er en skovtrold? Den står ved indkørslen/receptionsbygningen.

Og det her er så receptionsbygningen med indskrivning og kiosk.

Tolne Camping

En af vejene inde på pladsen. Det er bestemt ikke alle steder jeg ville bryde mig om at køre ind med campingvognen. Men med et telt eller evt. teltvogn kan man fint komme ind mange steder og ligge for sig selv, hvis det er det man ønsker.

Jeg er nu ved at være tilbage ved min egen afdeling og ser nu fra vejen ned mod facilitetsbygningen. Jeg har taget mange flere billeder fra pladsen, men tænker måske ikke de skal vises her allesammen. Men det er et skægt terræn at bevæge sig rundt i.

30. august

Sol, skyer og let vind her i Tolne. Kørte i dag til Tolne, Dvergetved, Kissel og fik drejet forkert fordi jeg ikke kørte med GPS'en lige her. Kom til Ravnshøj og tog et sving rundt via Mejling til Kissel igen og herfra den vej jeg ville have kørt ad i første omgang mod Elling. Herfra til Strandby og en tur herfra ind gennem Frederikshavn til Cloostårnet.

Vest for Bangsbo, i Vandværksskoven, rejser det 60 m høje Cloostårn sig 160 meter over havet.

Tårnet blev opført på foranledning af Christian Cloos og blev indviet 18. april 1962. Tårnet har siden stået som et vartegn for Frederikshavn - synligt fra alle verdenshjørner, når man nærmer sig byen.

Til toppen kommer man enten ved brug af elevator, som går til den 1. udsigstplatform - eller via trappen, som fører til den øverste platform. Der er handicapvenlige adgangs-forhold til tårnet.

Herfra er der en formidabel udsigt over Frederikshavn og en stor del af Vendsyssel.

Cloostårnet som jeg vil op at se. Jeg skal dog først købe en entrebillet til 30 kr. i kiosken til højre.

Cloos-tårnet

Jeg er alene heroppe, så jeg kan stille og roligt gå rundt og har derfor valgt at tage et billede ud af hvert andet vindue hele vejen rundt. Men der er jo glas i vinduerne, så det kan godt give lidt slør på billederne. Herfra dette vindue burde jeg i helt klart vejr kunne se Rubjerg Knude, men det kan jeg ikke i dag.
Men der er en formidabel udsigt herfra selv om der er lidt dis i luften.

Minibyen i Sæby

Fra Cloos-tårnet kørte jeg via Vrangbæk, Halbjerg, Understed og Sulbæk til Sæby. I Sæby lykkedes det mig at finde frem til minibyen trods et større vejarbejde lige ved stedet. Adressen er: Solsbækvej 39, 9300 Sæby.
Minibyen Sæby blev grundlagt i år 2000. Der er nu bygget ca. 150 huse. Foreningen har ca. 80 medlemmer, hvoraf 10-12 er aktive på værkstedet.
Husene, som bygges i skala 1:10 bliver skabt i værkstedsbygningen, som er en 170 kvm stor bygning.
Jeg synes at det er et interessant sted at gå rundt og kigge på, hvordan husene har set ud for mange år siden.

Minibyen i Sæby

En af de flotte bygninger som kan ses i byen

- et udsnit af de mindre huse i byen

Lyngså Strand

Jeg fortsatte fra minibyen ud af Sæby til Syvsten og herfra via Stidsholt til Lyngså Strand, hvor jeg tog mig et par stykker knækbrød som midlertidig frokost. Jeg gik selvfølgelig også en tur til stranden. Der var en dame i vandet. Det havde jeg dog ikke lyst til selvom vejret var ved at være rigtig flot.

Videre rundt i landskabet

Det var så på tide at køre videre til Voerså, Præstbro, Voergård. Jeg gjorde ikke noget forsøg på at komme ind for at se slottet, som jeg bagefter læste at man kan nogle dage. Videre gennem Dorf (hvor der er en mølle, der vist også er offentlig tilgængelig) til Dorf Kirkeby, Flauenskjold, Brønden (hvorfra næste foto er taget). Billedet herover viser en sjov lille »skovø« ved krydset Flauenskjoldvej og Stagstedhedevej på vej mod Brønden, hvorfra jeg fortsatte til Hellum, Jerslev, Flyvbjerg og Serritslev, hvor jeg lige holdt en lille pause ved kirken. Herfra videre til Harken, Hjørring, Skibsby, Klastrup, Astrup til Sindal, hvor jeg var inde i Rema1000 for at købe tomater og mælk. Herfra via Mosbjerg tilbage til campingpladsen.
Jeg var hjemme kl. 15. Denne dag kørte jeg i alt 174,3 km.

Blomsterkrukke

Også her på Flauenskjoldvej i Brønden har man disse store flotte blomsterkrukker som udsmykning. Jeg har set dem flere steder, bl.a. også i Elling. Det er nogle rigtigt flotte »dekorationer« at have stående. Jeg nød synet af dem jeg kom forbi.

Onsdag 31. august

Overskyet, meget dug, lidt vind og så er det stadig ikke blevet helt lyst kl. 7.30. Kl. 8.45 begyndte solen at komme igennem og temperaturen var på 12 grader.
Jeg kørte til Tolne og videre til Lendum, Østervrå, Mylund, Jerslev, Brønderslev til Øster Hjermitslev. Herfra mod Manna, men drejede af lidt før byen ad Manna Mosevej og kom nu gennem et meget fladt landskab, nemlig Store Vildmose. Et stykke ude ad vejen kom jeg til et udsigtstårn. Udsigten fra tårnet, som ikke er særligt høj, men da landskabet er fladt giver det alligevel et godt udsyn.

Rute 555/559 kryds

Her befinder jeg mig så ved et info-sted ved krydset mellem rute 515 og 559 (Manna Mosevej og Blokhusvej). Her besluttede jeg mig så for at ændre min først planlagte rute og skære en del af turen. Her er en mindesten for 4 engelske flyvere. Britisk bombefly styrtet ned 26. april 1940 med fire dræbte til følge.
Besættelsen i Vendsyssel
Vildmose Museet gemmer også på en udstilling om besættelsestiden 1940-45 i Vendsyssel, og som opridser de vilkår og dilemmaer, som lokalbefolkningen stod i under 2. Verdenskrig, og hvilken strategisk rolle Vendsyssel havde under krigen. Særlige historier fra områdets besættelse er nedstyrtede fly i Store Vildmose og drabet på dyrlæge Axel Møller fra Brønderslev af Peter-gruppen i januar 1945.

Blokhus

Selvom det er sidste dag i august er der masser af biler på stranden her ved Blokhus - mange af dem er godt nok tysk registrerede. Her er jeg gået ned til vandet og kigger tilbage mod klitterne og også min egen bil.

Hirtshals

Jeg tog turen tilbage fra stranden og ind forbi Saltum, hvor jeg også var en tur ude på stranden og derfra kunne jeg være kørt på stranden til Løkken. Jeg fortsatte fra Løkken, hvor temperaturen nu var oppe på 18 grader, forbi Sønder Rubjerg, Hundelev, Gjurup, Vidstrup, Tornby til Hirtshals Fyr. Vejret er væsentligt bedre i dag end den anden dag hvor jeg var herude. Billede af fyret i flot solskin.

Jeg ved ikke om de skyder gråspurve med kanoner her ved fyret, men denne her kanon er placeret ved indgangen til fyret.

ColorLine er på vej fra Hirtshals formentlig mod Larvik. Det passer i hvert fald med afgangstiden iflg. fartplan. Jeg tog mig nu en spadseretur rundt i bunkerområdet og som nævnt var vejret denne dag rigtig flot, så det var dejligt at gå rundt og se på de forskellige ting.

Bunkerne ved Hirtshals

Denne bunker er en ildlederbunker, som er bygget fra januar 1943 til november 1943. De bunkere jeg kom forbi var alle udstyret med et skilt på dansk og tysk om, hvornår bunkerne var lavet og hvilket formål de har haft.
Bunkermuseet består af 54 udgravede bunkere og mange kanon-, morter- og maskingeværstillinger. Der er også radar- og lyskasteranlæg. I alt består området af 70 forskellige lokaliteter, som er forbundet af 3,5 km løbegrave.
Jeg nåede ikke at se nær det hele, men det jeg så var meget interessant. Læs evt. mere her.

Ved Hirtshals Fyr

Efter at have gået rundt og kigget på bunkere kigger jeg her ind mod fyret og i baggrunden Hirtshals Camping.

Fra Hirtshals til Tolne

Efter at jeg har set det jeg syntes jeg ville se, satte jeg mig i bilen igen og kørte nu ind igennem Hirtshals og derfra videre via Klitten, til Uggerby og Tversted. Jeg befinder mig nu (billedet) på Lilleheden Skovvej mellem Hirtshals og Tversted. Her var temperaturen oppe på 21 grader.
Fra Tversted (kom til at køre til stranden for at købe en is igen!) vendte jeg så næsen mod Bindslev og Måstrup til Mosbjerg, hvor jeg tankede igen for at have fuld tank til at køre hjem med campingvognen næste dag.
På dagens tur var jeg oppe på at køre lige en anelse over 10 km pr. liter - og det synes jeg er fint, når jeg ikke plejer at køre meget over 8,5 km pr. liter til daglig. Jeg har i dag kørt 169,7 km.
Ved 16.30 tiden trak det helt til med skyer igen, men heldigvis var det stadig lunt og ikke ret meget vind.

Hjem igen 1. september

Efter morgenmaden gjorde jeg mig klar til at pakke sammen og køre hjem igen.
Jeg forlod campingpladsen kl. ca. 10.25 og kørte til Tolne og videre via Sindal, Hjørring, Løkken, Saltum, Aabybro, Arentsminde, Halvrimmen, Brovst, Bonderup, Aggersund, Løgstør, Ranum, Trend, Strandby, Viborg, Karup, Sunds og hjem til Lind.
Billedet er fra min frokostpause mellem Aabybro og Arentsminde. Temperatur 16 grader.
Jeg var hjemme ved 15-tiden og har ialt kørt 1233,7 km på denne tur.

Rigtig god tur bortset fra søndagens regnvejr.

27.04.2017

Vil du se flere billeder og læse mere om min tur til Nordjylland så kig ind på min egen hjemmeside.
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk