+45 97161418

Campingtur Toftum Bjerge (2)

Afsnit 2 om min campingtur til Toftum Bjerge

Første billede er fra den spadseretur jeg tog tirsdag formiddag. Her er jeg på vej ad Gl. Landevej til strandnedgangen ved "Jeppes Led". Det blæste med op til hård vind denne dag og jeg nøjedes derfor med at gå til trappenedgangen og "holdt på hat og briller" for vinden op over skrænten var temmelig voldsom. Man var i gang med at slå græs her på arealet oven for skrænten. Jeg gik ad asfaltvejen tilbage til campingpladsen og begav mig ud på køretur efter frokost. Men her foto fra Gl. Landevej.

Dagens køretur startede over middag

Jeg satte mig til at planlægge en køretur, men da jeg satte GPS'en til at finde den korteste tur til Bovbjerg Fyr kom jeg en lidt anden vej end jeg havde tænkt på i første omgang. Men det gjorde ikke spor, for så fik jeg bare set et par ting i en anden rækkefølge end oprindeligt tænkt.
Jeg kom via Rom, Lomborg, Ramme til Rammedige, som er en ca. 2000 år gammel forsvarsvold med tilhørende voldgrav, der ligger i tilslutning til en imponerende gruppe på 13 bronzealderhøje på et højdedrag vest for Ramme. Hvert år afholdes der et vikingemarked på diget. Markedet afholdes i juni måned står der på denne hjemmeside. Jeg kunne se på skilt mv., at vikingemarkedet har været holdt i weekenden før jeg kom derud.

Ramme Dige - forsvarsvold og gravhøje

I det nordvestlige Jylland kun knap 4 km fra Vesterhavet ved Fjaltring ligger et af Danmarks ældst kendte forsvarsværker. Ramme Dige løber fra nord til syd og er kendt over en strækning på mere end 2,5 km. Diget spærrer for adgang af en gammel vejkorridor, som har gået langs rækken af de mange gravhøje syd for Limfjorden. Denne tekst er fra ovenstående link, hvor der kan læses en del mere om stedet.

Ferring

Billedet er taget på vej ind mod Ferring og viser bl.a. kirken. Ca. hvor man kan se bilen længere fremme på vejen drejer vejen fra mod Bovbjerg Fyr.

Bovbjerg Fyr

Efter et stykke vej på grus, kom jeg frem til en højtliggende P-plads med masser af vind. Det var lige før at bildøren blev revet op, da jeg åbnede den lige så forsigtigt. Jeg parkerede med udsigt til Bovbjerg Fyr og altså med bagenden af bilen ud mod vandet, hvorfra vinden kom.

Jeg gik en tur op til fyret, men med den voldsomme blæst skulle jeg ikke op i fyret denne dag. Jeg nøjedes med at tage nogel billeder på vej til og fra fyret. Et fyr på kanten mellem det danske land og det store hav står der som overskrift på visitnordvestjylland om en af deres fortællinger om fyret.

På Bovbjerg kan du blive klogere på naturen, kysten, høfterne, fyrvæsenet.
Du kan se kunst af både lokale, nationale og ind imellem internationale kunstnere, du kan høre foredrag, se teater, besøge efterårsmarkedet, høre grundlovstale og tilmed prøve at rapelle ned ad tårnet.
Du kan også deltage i fællesspisninger, der er særdeles populære hos de lokale, eller slå et slag forbi cafeen til lidt frokost.
Bovbjerg Fyr er stedet, hvor turister strømmer til for bl.a. at møde de lokale, der anser fyret som alles ejendom.
Denne tekst er hentet hos visitnordvestjylland, som fortæller meget mere om aktiviteterne på og omkring fyret.
Jeg viser her et billede fra den imponerende skrænt der er ud mod havet.

Videre rundt i landskabet

Fra fyret kørte jeg til Fjaltring og Bøvlingbjerg. Herfra videre via Nees, Skalstrup, Vemb og til Bur, hvorfra jeg bad GPS'en finde den korteste vej tilbage til campingpladsen og jeg kørte derefter via Linde, Asp og Fousing til Resenstad og til Toftum Bjerge Camping.
Undervejs kom jeg på Kilenvej forbi nogle gravhøje, hvorfra billedet er taget.

Vejen videre fra gravhøjene

Jeg fortsatte ad grusvejen, som lidt senere blev til en noget mindre vej, som førte mig ind gennem et stykke skov, hvor der ikke er ret meget luft omkring vejen - se bare på billedet. Men jeg kom ud til Kjærgårdsmøllevej hvorfra jeg fortsatte i retning mod campingpladsen.

Resen Kirke

Jeg stoppede op fordi kirken ser ud som den gør med forskellige ydermure og ikke mindst fordi jeg aldrig har set et kirketårn med åben trappe op til klokken

Og så kan jeg ikke lade være med at vise kirken fra begge sider.

Vil du læse mere om kirken så klik ind på dette link

Det var så fortællingen fra denne dag, hvor jeg ialt kørte 104,9 km med meget blæst, men fint vejr ellers.

21. juni - årets længste dag

Jeg kørte i dag lidt i det samme område som i går og i forgårs, men dog for det meste på andre veje. Første foto er fra Bonnesigvej på vej mod Paris.

Lemvig

Her et foto taget på vej ind gennem centrum i Lemvig her fra Torvet

Pavillon og - fik jeg fortalt - koncerthus ved Strandvejen i Lemvig. Der holdes koncert og også gudstjeneste foran pavillonen fik jeg at vide af en kommunal medarbejder som tilfældigvis kom forbi mens jeg var inde for at kigge på bygningen.
Se andre arrangementer i nordvestjylland på dette link.

Museet for religiøs kunst

Lidt længere henne ad Strandvejn ligger museet for religiøs kunst.
Der var en flok skoleelever på trappen ind til musset da jeg kørte forbi og tog billedet.

Bunkere mange steder

Der ligger bunkere alle mulige steder her ude i nærheden af vestkysten. Billedet her er fra Gjelleroddevej.

På vej mod vestkysten

Dette billede er taget på Pletvej på vej fra Bjerg til Harboøre

Langerhuse

Billedet her er taget på min vej fra Ibsensvej ved Langerhuse på vej ud mod havet. Jeg kigger lige tilbage på vejen jeg kom herind ad.

- og så skal vi da lige have et billede af Vesterhavet

Jeg gik en tur ned på stranden og tog igen her nogle billeder. Og her er der lidt bølgegang selvom det ikke blæser nær så meget som i går.
Jeg er næsten sikker på, at nogle af dem, der går i vandkanten kigger efter rav.

VLTJ

VLTJ suser forbi overskæringen på Bjergehusvej ved Victoria Street Station mellem Vejlby og Strande.

Sandskulptur ved Vejlby Klit

Jeg kom ind til denne sandskulptur og efter at have taget billedet kørte jeg retur samme vej som jeg var kommet herind fordi jeg ville videre mod Ferring.

Ferring

Så nåede jeg til Ferring fra en anden side end i går. Her foto af stranden og med Paraglidere hængende i luften over de høje skrænter.

Næsten hjemme igen

Fotoet her er taget ved Gejlgård Bakke mellem Nørre Nissum og Kamstrup. Jeg har blikket rettet hen mod campingpladsen og Oddesund helt i baggrunden.

Tilbage ved campingpladsen

Efter køreturen og eftermiddagskaffen blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville gå en tur. Jeg gik ud fra campingpladsen og ad Gl. Landevej til Jeppes Led (hvorfra billedet er taget) og ned ad trappen til stranden.

På vej mod stranden

På dette billede er jeg halvvejs nede ad trappen.

Vandet er lidt uroligt

Både bølgegang og skumsprøjt her langs stranden hen mod trappen ved Toftum Bjerge

Klar til opstigning igen

Så er jeg nået hen til trappen som vil føre mig op til Solbjergvej, som jeg vil følge tilbage til campingpladsen.
Jeg følte mig godt brugt da jeg kom tilbage til campingvognen - i hvert fald var mine ben og ryg trætte.

Denne dag kørte jeg ialt 92,5 km på min tur rundt.

Jeg pakkede sammen torsdag den 22. i løbet af formiddagen og kørte hjem og ved hjemkomsten viste triptælleren 489,7 km for hele turen.

Jeg havde en rigtig god tur og var glad for at være på campingpladsen.

Et afsluttende billede af de nysgerrige geder på pladsen

Kunne du tænke dig at se mange flere billeder og læse mere om min tur så klik ind på min egen hjemmeside her
Nogle af de ting, der kan ses herfra Toftum Bjerge Camping har jeg omtalt vedr. mit besøg hos Lemvig Strand Camping. De to pladser ligger så tæt på hinanden, at de begge kan bruges som udgangspunkt for de samme seværdigheder og køreture.
Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk